Konference
AKCE A REAKCE
Performativní aspekty v současném umění a umělecké výchově
Katedra výtvarné výchovy PdF Univerzity Palackého v Olomouci
24. - 25. října 2013
Najdete nás zde: https://kvv.upol.cz/index.php?seo_url=kvv-kontakty-kde-nas-najdete
Téma konference vychází především z potřeby pojmenovat, analyzovat, kriticky nahlédnout současný stav výuky umění performance na uměleckých školách a výuky akční tvorby na školách pedagogických. V širší rovině by mělo naše setkání nabídnout prostor k diskuzi o vzrůstající roli performativních strategií v současném umění. Rozšířené pole performance (obrat k performativitě) nás bude zajímat v edukačních, sociálních a politicko-aktivistických intervencích do veřejného, institucionálního i soukromého prostoru. Náš zájem se bude soustředit také na přítomnost performativních aspektů v komunitních, participativních či kolaborativních uměleckých projektech.
Po roce 1989 se na uměleckých školách objevily ateliéry, jejichž náplní byla mimo jiné výuka akčního umění resp. umění performance. Na některých umělecko-výchovných katedrách fakult pedagogických byl zaveden předmět akční tvorba, jehož smyslem bylo studenty seznámit s tímto druhem uměleckého vyjádření prostřednictvím praktické činnosti. Od samého počátku se objevila otázka, zdali lze performance, akce či happeningy vůbec učit, zdali to není nesmyslné počínání, které popírá podstatu této discipliny). Nicméně ateliéry performance zrušeny nebyly, a performativní strategie se rozšířily a promísily s dalšími koncepty tvorby.....
AKCE A REAKCE
Program konference
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Katedra výtvarné výchovy PdF Univerzity Palackého v Olomouci, 24. - 25. 10. 2013
Divadelní sál (podkroví), Umělecké centrum UP, Univerzitní 3, Olomouc
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Čtvrtek 24. 10. 2013
10.00 - 10.45
Registrace účastníků
10:45 - 11.00
Zahájení konference
11.00 - 11.30
Jennifer Helia DeFelice (Atelier Performance, FaVU VUT Brno)
& Eva Da Silva Melo (Katedra autorské tvorby a pedagogiky, DAMU Praha)
Workshop jako forma výuky
V září 2013 uskutečníme třídenní workshop, jehož východiskem je přepoklad, že člověk reaguje na vše celou svou bytostí, tj. kognitivně, emocionálně, reaktivně, svým chováním i tělesně. V ateliéru performance FAVU budeme společne zkoumat, do jaké míry mohou psychosomatické disciplíny rozvíjet tvůrčí činnost. Psychosomatické disciplíny, např. dialogické jednání, hlasová výchova nebo práce s tělem (Feldenkreisova metoda) rozvíjí schopnost být srozumitelný, vnímat přítomnost a okolí a definovat si „svá témata“. Nakolik mohou ovlivnit společný proces výsledné tvůrčí práce? Jaké jsou společné rysy umělecké práce, které jsou výsledkem takových tvůrčích workshopů? Naším cílem je pozorování prolínání takzvanych "psychosomatickych" disciplín s tvůrčím projevem. Výstupem budou fotografie jako jednoduchá a dostupná možnost sebevyjádření prostřednictvím obrazu, tak, jak je performeři velmi často používají
11.30 - 12.00
František Kowolowski (FU OU Ostrava)
Elementarista performance art v současných společenských podmínkách
Téma přednášky se zaměří na elementární formy v performance artu v návaznosti na současné společenské, kulturní a edukativní konotace těchto elementarit. Vztah mezi prostorem, časem, tělesností, vztahem performera a diváka jako nosných prvků umělecké výpovědi.
12.00 - 12.30
Jiří Kovanda (FUD UJEP Ústí nad Labem)
Má to smysl!
Položená otázka zní, „zdali lze performance, akce či happeningy vůbec učit, zdali to není nesmyslné počínání, které popírá podstatu této disciplíny“. Jsem přesvědčen, že vyučovat performance je stejné jako vyučovat malířství. Báseň může být jednou napsaná brilantní češtinou, jindy se básník dopouští řady pravopisných chyb. Nicméně stále je to tatáž báseň. Problém je, že na uměleckých školách se často učí spíše ten pravopis. Zkusme se tedy zamyslet nad tím, jak přistupovat k „výuce“ na uměleckých školách. Smysl to určitě má.
12.30 - 14.30
Diskuze a oběd
14.30 - 15.00
Tomáš Hodboď (FAVU VUT Brno)
Útrpné Hledání Mladého Performera
Základním kamenem příspěvku je snaha o pochopení šíře možností chápání významů a formální podoby umění performance. Motivem tohoto hledání je touha studenta – absolventa – vymezit se vůči přístupům přejatým od pedagoga. Ideovou linkou příspěvku je kritika systému akademie – systému jediného učitele, vedoucího ateliéru. Stěžejním bodem je rozbor konkrétní práce Tino Sehgala s důrazem na elementy vztahu učitel – student, kritika přítomných elementů manipulace jednotlivce a masy ve srovnání s postupy fašistického Německa období druhé světové války.
15.00 - 15.30
Jozsef R. Juhasz
Médium–Software–Spectacle
Debordská teória Spoločnosť spektáklu a performance art. Inštitucionalizované vzdelávanie a úloha workshopov vo výučbe (inštitúcia – artist run organizations – workshop). Efemernosť, Time Based Art a dokumentácia versus umelecká výchova. Performance umenie: Médium–Software–Spectacle? Nárok na performativitu vo všetkých oblastiach života. Prezentácia knihy: How we teach performance art. University courses and workshop syllabus. (Valentin Torrens edition).
15.30 - 16.00
Vladimír Havlík (KVV PDF UP Olomouc)
Tzv. akční tvorba
Historie předmětu vyučovaného od roku 1990 na KVV PdF UP v Olomouci a KVV PdF MU v Brně. Mezi cvičením a tvorbou, metodou a volností, svobodou a manipulací…
16.00 – 16.30
Diskuse a přestávka
16.30 – 17.00
Pavel Sterec (UMPRUM Praha)
Škola jako rukojmí přímé akce
Přímá akce v kontextu politiky znamená určitou intervenci, v některých případech i násilnou, která nevznikla na základě běžné diplomacie nebo hlasování.Ti, kteří přímou akci provádějí, se nevyčerpávají čekáním na konsenzuální souhlas a právě v tom spočívá jejich síla. Nečekat na souhlas k akci a nespekulovat příliš o konsekvencích je shodou okolností i často potřebná výbava performera.Ve svém příspěvku bych se rád věnoval některým paralelám mezi přímou akcí v politickém slova smyslu a akčním uměním. Zvláště mě budou zajímat "přímé akce" prováděné studenty v prostředí školy nebo v průběhu vzdělávacích akcí jako je napadení Josepha Beuyse studenty během jeho performance v roce 1964, přerušení přednášky a polití vodou Jacquese Lacana roku 1972 a nedávné nečekané obejmutí Slavoje Žižeka jedním z posluchačů jeho přednášky. Zajímat mě bude také možný potenciál ateliérů performance na vysokých uměleckých školách jako center vzdělání v občanské neposlušnosti.
17.00 - 17.30
Rafani
AKCE-DOKUMENTACE-AKCE
Vliv přítomnosti kamery na performance umělecké skupiny Rafani. Od záznamu akce po videoperformance. Videodokumentace jako důkaz provedené akce. Akce jako důvod k záznamu.
17.30 - 19.00
Diskuse a přestávka
19.00 - 20.00
Vernisáž výstavy „Konference“ ve Vitrínce Deniska
20.00 - 24.00
Sešlost v klubu Divadla na cucky, Wurmova 7
Pátek 25.10.2013
10.00 – 10.30
Pavlína Morganová (VVP AVU Praha)
Akční umění, před a po
Pojmy jako happening, event, performance, piece jsou dnes součástí teorie i praxe umění. Mají ovšem svůj specifický historický kontext, lokální významy a do jisté míry proměnlivou povahu. Ve svém příspěvku bych se chtěla zamyslet nad jejich etablováním na české výtvarné scéně, popsat složitý proces, který vedl ke kanonizaci akčního umění jako součásti českých poválečných dějin umění. K tomuto došlo po roce 1989, kdy se zároveň radikálně proměnila praxe akčního umění. Srovnání situace akčních umělců a umělkyň před a po roce 1989 je pro pochopení současné praxe, teorie, ale i výuky zásadní.
10.30 – 11.00
Tomáš Ruller (FAVU VUT Brno)
"Per-formativní re-prezentace"
Umění pedagogiky v čase, kdy se dokumentace umění transformovala na umění dokumentace a z umění dokumentace se stává umění per-formativní re-prezentace.
11.00 – 11.30
Jiří Skála (AVU Praha)
Katarze a emancipace?
Půjdu tedy rovnou k věci a vyjmenuji několik bodů, kterým se pokusím obšírněji věnovat. Zaprvé je to nepřítomnost teorie performance ve výtvarném umění. To, co nám akademický svět poskytuje, je pouze historie performance nebo nesčetné množství esejů. Dále je to komplikovaný vztah umělecké obce k dokumentaci performance a její následné použití v rámci provozu, buď jako záznam nebo umělecký artefakt. Výsledkem je konflikt, kdy menší část umělců, kritiků a kunshistoriků toto médium adoruje a upředňostňuje na úkor dalších. Toto se odehrává na bázi konvenčních morálních kódů, což podle mého názoru zabraňuje umělcům v realizaci esteticky zajímavých experimentů v rámci performance…
11.30 - 12.00
Martin Zet (FAVU VUT Brno)
Nechci chybět mezi pozůstalými
Moc velkou radost z toho, že to, co mám rád, se začíná zkoumat a systematizovat, nemám. Třeba se nakonec někomu podaří zjistit, jak se co má dělat a jak je to správně. A to se pak asi bude vtloukat studentům do hlav. Uf. (M. Z. 15. 8. 2013 v Libušíně)Jsem rozdvojen. Téma konference mě extrémně zajímá, ale zároveň je smrtelné, že se různé akční přesahy uzavírají do oborů, předmětů, a ty se u nás už natolik etablovaly, že se nejenom učí, ale pořádají se o nich i konference. Pokusím se přijet. Nechci chybět mezi pozůstalými.…ale možná by šlo odmyslet akademické prostředí a brát konferenci jen jako záminku a příležitost potkat se s kamarády a kolegy a dozvědět se, o čem a jak teď přemýšlejí, na čem pracují. Nebo se nevyptávat, jen se radovat, že jsme na chvíli spolu a že to, co nás baví, se navzdory našim živobytím ještě nepodařilo ochočit. (M. Z. 10. 9. 2013 v Libušíně)
12.00 - 14.00
Diskuse a oběd
14.00 - 14.30
Jana Pisaříková (FAVU VUT Brno)
Long Live Art!
Mezinárodní přehlídky umění jsou čím dál tím častěji zaplňovány projekty majícími podobu diskuzí, konferencí, výzkumů nebo efemérních, každodenních situací tvořených participanty dle instrukcí umělce. Samotná produkce a percepce umění se tak stává druhem pomíjivé situace postavené na prezenci, na dialogu mezi neviditelným a viditelným, mezi uměleckými a mimo-uměleckými složkami samotného výkonu. Otázkou, která zůstává bez jednoznačné odpovědi, je samotný důvod tohoto paradigmatického posunu. V souvislosti s happeningy 60. let se hovořilo o snaze o dematerializovat umění, o revolučním pokusu postavit samotný proces tvorby nad výsledný umělecký, obchodovatelný produkt. Po šedesáti letech rovnítko mezi pomíjivostí a neobchodovatelností, mezi procesem a produktem ztrácí svůj smysl. Performativní umění mající podobu různých forem spolupráce připomíná socio-ekonomické modely, ve kterých se hodnotným artiklem stává image, přímé zprostředkování poznání, schopnost rychlé reakce na aktuální společenské problémy. Pojmy performance a performativita tak vybízejí k tvorbě paralel mezi uměleckými, ekonomickými a vzdělávacími fenomény.
14.30 - 15.00
Tomáš Vaněk (AVU Praha)
Performativních úkonů je mnoho, performativních studií málo.
Dovedu říci, která performance je pro mě přitažlivá, čím a jak je funkční i kde jako forma selhává. To, co ale postrádám, jsou zajímavé lokální teoretické rámce, kterými bych svůj vkus mohl dočasně adjustovat.
15.00 - 15.30
Michal Murin (FU TU Košice)
PerformACTION
Etapy v slovenkom akčnom umení posledných dekád. Prierez festivalmi, publikáciami, výstavami, akademickými a mimoakademickými edukačnými aktivitami. Otvorenosť tradičných foriem umenia, ich následná konceptualizácia, intermedializácia a performativizácia. Medializačný potenciál performačných vystupov ako umeleckých aktov.
15.30 - 16.00
Andrea Vatulíková (FAVU VUT Brno)
Je maska póza? („Performance jako niterná poezie, divadlo jako patetická próza“)
Ve svém příspěvku se budu věnovat problematice performance art ve vztahu k dalším uměleckým formám (zejm. divadlo), ale také k jejím přesahům mimouměleckým (zejm. psychologie). Zaměřím se především na vymezení stěžejních rozdílů mezi performance art, na něž budu pohlížet jako na hraniční žánr, druh platformy, která je tekutá a hybridní; a teatralitou, jež bývá považována za „až trapně“ rigidní a strnulou; přičemž mě bude zajímat zejména prostupnost obou těchto přístupůk performance. Vytyčením rozdílů mezi „divadlem jako hraním rolí“ a „performance jako prezentací sebe sama“ se pokusím vysvětlit, jestli a jak se může stát, že je někdy „maska pravdivější než pravda“, čímž se pokusím ospravedlnit např. nadužívání kostýmů v „estetice kreatur“ u queer komunity.
16.00 -17.00
Diskuse a ukončení konference
AKCE A REAKCE | .jpg | Ostatní | 02.10.2013 10:43:17 |