Bez názvu. Nedatováno.
Metodická podpora pro učitele výtvarné výchovy
Webové stránky s názvem Bez názvu. Nedatováno. (www.nedatovano.cz) vznikly na katedře výtvarné
výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a byly připraveny jako metodická
podpora pro učitele výtvarné výchovy a pro muzejní a galerijní pedagogy. Jsou koncipovány tak, aby
je mohli využít začínající i zkušení pedagogové, kteří hledají inspiraci do výuky vztahující se k
výtvarnému umění. Zajímavé mohou být ale i pro rodiče a samotné děti.
Můžete zde najít různorodé materiály a tipy do výuky z cyklu, který jsme nazvali Bez názvu.
Nedatováno. Tento netradiční název vypůjčený z galerijních popisků vyjadřuje výchozí situaci, jež
může nastartovat dobrodružné pátrání po významech uměleckých děl a jedinečnou cestu za
poznáním lidské kultury a sebe sama. Když se setkáváme s uměleckým dílem a ani popisek nám
neukazuje směr, je jen na nás, kudy se při interpretaci uměleckého díla vydáme. Předem není nikdy
jasné, co objevíme.
Pro ty, kteří se cítí trochu bezradní a nebo se chtějí dozvědět víc, jsou určeny naše animované klipy.
Ti, kteří preferují tvůrčí cestu poznávání umění, mohou využít naše pracovní listy, jež jsme začali ve
větší míře vytvářet a sdílet po vypuknutí pandemie Covid-19 v březnu roku 2020. Pracovní listy
nabízejí návrhy zajímavých tvůrčích činností a poznávání souvislostí, prezentují současné a hravé
metody zprostředkování uměleckého díla a hlavně: ukazují, že umění je fascinujícím a nekonečným
vesmírem, v němž je stále co objevovat.
Impulsem pro realizaci prvních kroků v rámci tohoto projektu – jimiž byly naše animované klipy – byl
projekt řešený Ústavem speciálněpedagogických studií Pedagogické fakulty UP s názvem
Jedinečností uměleckého výrazu k inkluzivnímu uměleckému vzdělávání, reg. č.
CZ.02.3.62/0.0/0.0/16_037/0004022. Projekt byl řešen pod vedením prof. Milana Valenty a finančně
jej podpořila Evropská unie a MŠMT. Měl za cíl podpořit umělecké vzdělávání žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami a společné vzdělávání. Tak začaly postupně vznikat eduklipy o umění pro
žáky se sluchovým postižením. Pro neslyšící uživatele znakového jazyka totiž existuje kvalitních
výukových materiálů dosti málo, a to nejen ve VV. A právě nad tímto úkolem se zformoval náš tvůrčí
tým a začali jsme s konceptem Bez názvu. Nedatováno.
Animované klipy, jež vznikly ve spolupráci s edukátory Muzea umění Olomouc, jsme brzy doplnili
prvními pracovními listy, jejich tvorba byla laskavě podpořena grantem Ministerstva kultury. Větší část
pracovních listů posléze vznikla jako dobrovolnická aktivita pracovníků a studentů katedry. Jde
zpravidla o ilustrovaný pracovní list v rozsahu dvou stránek formátu A4, který vždy obsahuje nějaký
podnět, téma, otázku spojenou s uměním nebo životem a vybídnutí k tvořivé aktivitě. List nabízí
propojení s nějakým konkrétním uměleckým dílem, na němž lze určitý jev ilustrovat a vysvětlit – a
nebo jsou ukázky z umění použity jako inspirační zdroj k tvorbě a přemýšlení. Do projektu se ochotně
zapojila řada českých muzeí a galerií; mnozí z edukátorů jsou autory námětu a jeho didaktického
zpracování.
Jsme velmi rádi, že se ke spolupráci podařilo přizvat řadu českých muzeí a galerií; kromě MUO např.
Národní galerii, Dům umění města Brna, Galerii moderního umění v Hradci Králové, GASK, Městskou
galerii Litomyšl, Vlastivědné muzeum v Olomouci a další. Právě poklady z jejich sbírek tak můžeme
přinášet do vyučování a zprostředkovávat je širšímu publiku.
Kdo všechny materiály tvoří?
Autorkou, garantkou a hlavní koordinátorkou projektu je Petra Šobáňová. Každý klip nebo pracovní list
má pak svého konkrétního autora, který vymyslel scénář nebo tvůrčí námět a aktivitu, vše pak
výtvarně zpracovává výtvarnice a animátorka – a v současné době také doktorandka katedry – Pavla
Baštanová. Ta také všemu dala nezaměnitelný vizuální styl, který naše materiály sjednocuje a působí
pro děti jako motivační prvek. Naše animované klipy jsou komplexním audiovizuálním dílem, takže se
na nich podíleli také další důležití lidé. V klipech vystupují postavičky, kterým dala hlas Petra Ševců,
redaktorka ČR Olomouc; klipy bylo také třeba dozvučit, což zajistil režisér a mistr zvuku Tomáš
Soldán. Jak už bylo uvedeno, klipy a další obsah webu jsou tlumočeny do znakového jazyka; toho se
chopil tlumočník Pavel Kučera z Ústav speciálněpedagogických studií PdF UP. Mezi autory
pracovních listů pak figurují mnozí další autoři z řad pracovníků, studentů a absolventů katedry, stejně
jako edukátoři partnerských muzeí a galerií. Namátkou jmenujme Annu Boček Ronovskou, Ondřeje
Moučku, Marka Šobáně, Terezii Čermákovou, Lenku Trantírkovou, Karin Militkou, Silvii Novotnou,
Patricii Kaválkovou a další.
Projekt je dále rozvíjen jako otevřená platforma a jako výraz snahy katedry výtvarné výchovy propojit
naše fungování s pedagogickou praxí. Chceme podpořit výtvarnou výchovu a komunitu učitelů a
poskytnout pedagogům i dětem kvalitní tvůrčí podněty. Jsme hrdí na to, že náš projekt je zastoupen
na portálu #NaDálku a figuruje mezi doporučenými digitálními vzdělávacími zdroji MŠMT.