V roce 2011 ukončila bakalářské studium na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci obor Angličtina se zaměřením na komunitní tlumočení a překlad, a následně odcestovala studovat do Irska, kde absolvovala magisterské studium na dublinské univerzitě Trinity College obor Literární překlad.
Svůj zájem o obor muzejní pedagogiky spojila také se snahou připravit vhodné podmínky pro studium v nově vzniklém studijním oboru Muzejní a galerijní pedagogika nyní Edukace v kultuře, pro jehož studenty připravila studijní oporu s názvem Muzejní a galerijní pedagogika pohledem zahraničních odborníků. Je absolventkou doktorského studijního programu, obor Výtvarná výchova (teorie výtvarné pedagogiky a výtvarné tvorby) pod vedením školitelky doc. Mgr. Petry Šobáňové, Ph.D. s tématem dizertační práce Historie muzejní a galerijní pedagogiky v díle významných angloamerických odborníků. Během svého studia byla zapojena do několika projektů IGA, v jejichž rámci pracovala na výzkumu v muzejněpedagogické oblasti. Pravidelně prezentuje dílčí výsledky své výzkumné činnosti na domácích a zahraničních konferencích. V rámci svého akademického působení na katedře výtvarné výchovy přednáší předměty spadající do oblastí Muzeologie a Muzejní pedagogiky.
Od roku 2015 je členkou výboru zapsaného spolku České sekce INSEA, a jako členka redakční rady časopisu Výtvarná výchova působí od roku 2016. Od téhož roku zastává na katedře výtvarné výchovy PdF UPOL pozici odborné asistentky.
Publikace:
JIROUTOVÁ, Jana. Muzejní a galerijní pedagogika pohledem zahraničních odborníků [CD-ROM]. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. Skripta. ISBN 978-80-244-4195-5.
JIROUTOVÁ, Jana. Historický vývoj profese muzejního pedagoga pohledem zahraničních odborníků. In: Muzea a veřejnost. Aktuální otázky, Praha: Národní muzeum, 2016, ISBN 978-80-7036-515-1.
JIROUTOVÁ, Jana. „When Art and Science Become One.“ In: ŠOBÁŇOVÁ, Petra et al. Useful symbiosis: science, technology, art & art education. First edition. Olomouc: Palacký University Olomouc, 2016. Monographs. ISBN 978-80-244-4853-4. s. 95–118.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra, JIROUTOVÁ, Jana & Jolana LAŽOVÁ. New Ways in Education through Art: The Research into Mobile Applications in the Museums and Galleries in the Czech Republic and Abroad. In: Art and Design Education in Times of Change. Berlin: Walter de Gruyter, 2017, s. 81–85. ISBN 978-3-11-052512-0.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra a Jana JIROUTOVÁ. Česká sekce INSEA 1967-2017. 1. vydání. Olomouc: Česká sekce INSEA, z.s., 2017. 218 stran. ISBN 978-80-904268-2-5.
JIROUTOVÁ, Jana. Muzeum 21. století a využití jeho soft power. In: Muzeum a změna V, Praha: Asociace muzeí a galerií České republiky, z.s., 2017, ISBN 978-80-86611-77-8.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra & Jana JIROUTOVÁ. Connecting Art Education Learning Tasks with the Artistic Field: The Factor of Quality in Art Lessons, CEPS Journal, 2020, 10(4) 33–54. Art, for Children’s Sake! At the Crossroads of Making, Understanding and Teaching Visual Art.