Mgr. Monika Dokoupilová, Ph.D.
Tel: 585 635 434
Emal: monika.dokoupilova@upol.cz
Je zaměstnána na pozici Odborný asistent pro keramiku a didaktiku výtvarné výchovy se zaměřením na primární pedagogiku na Katedře výtvarné výchovy.
Narozená v roce 1968 v Karviné. Po absolvování studia v roce 1991 na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci obor Speciální pedagogika se zaměřením na osoby se zrakovým postižením, pracovala ve speciální mateřské škole pro děti s kombinovanými vadami (DC90, Olomouc), později na ZŠ pro žáky s kombinovanými vadami (DC90, Olomouc). Po doplňujícím studiu na středním odborném učilišti, zaměření umělecký keramik (Střední odborné učiliště uměleckořemeslné výroby, Praha), působila devět let jako mistr odborného výcviku na středním odborném učilišti pro žáky s kombinovanými vadami, obor keramické práce. (DC90, Olomouc – Topolany). Od roku 2005 se zabývá studiem muzejní edukace (2005-2006: P – centrum, Olomouc. Tvoříme spolu – projekt zaměřený na animátorské kompetence v muzejní pedagogice; 2007-2008: UP Olomouc, kurz Kompetence animátora v mediaci umění; 2009–2011: DAMU Praha, kurz tvořivé dramatiky) a souběžně tvorbou a realizací edukačních programů ve Vlastivědném muzeu Olomouc (do roku 2024). Od roku 2013 byla externím pedagogem Katedry výtvarné výchovy Univerzity Palackého v Olomouci. Od roku 2018 nastupuje na pozici Odborný asistent pro keramiku a didaktiku výtvarné výchovy se zaměřením na primární pedagogiku. V roce 2024 ukončuje doktorský studijní program obor Výtvarná výchova (teorie výtvarné pedagogiky a výtvarné tvorby) pod vedením školitelky doc. Mgr. Petry Šobáňové, Ph.D. obhájením dizertační práce Objektové vyučování v muzejní edukaci a elementárním vzdělávání a jeho přínos v těchto oblastech.
Seznam publikační činnosti:
DOKOUPILOVÁ, Monika. Zpráva: Putovní výstava ARTgila123 je v Česku. In: Listy České sekce INSEA, ročník 7, 2/2018.
DOKOUPILOVÁ, Monika. Workshop ARTgila123 aneb fenomén UKO JEŠITA v českém prostředí. In: Žurnál UP, 29. 5. 2018 NOVOTNÁ, Silvie, DOKOUPILOVÁ, Monika. Art Education as a Significant Supporting Element of Object-Based Teaching. Synnyt/Origins: Finnish Studies in Art Education. 2019/2 June. [cit. 2019-08-01]. p. 110-121. ISSN 1795-4843 Dostupné z: https://wiki.aalto.fi/display/Synnyt/Home
DOKOUPILOVÁ, Monika. Katedra výtvarné výchovy uspořádala výstavu KERAMIKA – CERAMIKA. In: Žurnál UP, 6. 12. 2021
DOKOUPILOVA, Monika. ARTgila123, In: ARTgila123 [online] [cit. 2022-08-25]. dostupné z https://www.apecv.pt/pubs/Artgila.pdf
DOKOUPILOVÁ, Monika. 2022. Konceptová analýza edukačního programu s prvky objektového učení. Kultura, umění a výchova, 10(1) [cit. 2022-11-25]. ISSN 2336-1824. Dostupné z: http://www.kuv.upol.cz
DOKOUPILOVÁ, Monika. Možnosti hlíny. In: Prostor obrazu: mezioborová setkání na poli umění a edukace. Sborník textů z celostátní konference České sekce INSEA, uspořádané ve spolupráci s GASK – Galerií Středočeského kraje. POSPÍŠIL, Aleš; ŘEPA, Karel; ŠOBÁŇOVÁ, Petra (eds.). Olomouc, 2023. Česká sekce INSEA, s. 129-139.
DOKOUPILOVÁ, Monika. 2024. My Place Imprinted in the Clay. Šobáňová, Petra & Jana, Jiroutová (eds.). Art Education in the Time of Coronavirus. Česká sekce INSEA. (v tisku)
DOKOUPILOVÁ, Monika. 2023. Objekt a jeho potenciál působení na žáka v muzejní edukaci. Didaktická analýza edukačního programu. Kultura, umění a výchova, 11(1) [cit. 2024-03-22]. ISSN 2336-1824. Dostupné z: http://www.kuv.upol.cz
Přehled konferenčních vystoupení
vědecká konference bez mezinárodní účastí – tuzemská:
- aktivní účast na Kolokviu Jak pracuje tým, Přerov, 27. – 28. 6. 2016 - představený příspěvek měl název Muzejní produkt versus spolupráce profesí napříč muzeem i mimo něj.
- aktivní účast na konferenci Současnost a budoucnost muzeologického vzdělávání a výzkumu v ČR, Hodonín, 20. – 21. 6. 2017 – představený příspěvek měl název Muzejní objekt a jeho funkční využití v procesu objektového vyučování.
vědecká konference s mezinárodní účastí – tuzemská:
- aktivní účast na konferenci Kritéria kvality ve výtvarné výchově, celostátní konference české sekce INSEA, České Budějovice. 21. – 22. 9. 2017 – představený příspěvek nesl název Výtvarná výchova jako významný podpůrný prvek objektového vyučování a jeho uchopení pedagogickými pracovníky.
- aktivní účast na konferenci Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu, celostátní konference české sekce INSEA, Plzeň, 17. - 18. 6. 2019 – představený příspěvek měl název ARTgila 123.
- aktivní účast na Mezinárodní konferenci ART eduacation in the time of coronavirus pořádaná českou sekcí INSEA v termínu 12. – 15. 10. 2020, pořádání workshopu My Place (on Earth) Imprinted in Clay v online formě.
- aktivní účast na Celostátní online konferenci České sekce INSEA, Kutná Hora, Prostor obrazu, Mezioborová setkání na poli umění a edukace, 5. - 6. 11. 2021 – představený příspěvek měl název Možnosti hlíny
- aktivní účast na konferenci Kultura, umění, výchova, Olomouc, 9. – 10. 12. 2022 – představený příspěvek měl název Prvky objektového vyučování v edukačních programech pro stálou expozici Příroda Olomouckého kraje Vlastivědného muzea v Olomouci.
vědecká konference s mezinárodní účastí – zahraniční
- aktivní účast na mezinárodní konferenci InSEA Scientific and Social Interventions in Art Education, InSEA congress, Helsinky. Aalto University, 18.- 21. 6. 2018 – představený příspěvek nesl název Art Education as a Significant Supporting Element of Object-Based Teaching
Zapojení do projektů IGA
jako spoluřešitelka:
IGA_PdF_2017_025 soft power v kontextu české muzejní kultury a pedagogiky
IGA_PdF_2018_004, Moravská skulptivní a plastická umělecká tvorba a její evropské souvislosti. Výzkum – výtvarné vzdělávání-výchova k ochraně národního kulturního dědictví,
IGA_PdF_2020_031Globální narativy ve výtvarné výchově a muzejní a galerijní pedagogice