Publikace KVV | 2012
Petra Šobáňová: Muzejní edukace 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 140 s. ISBN 978-80-224-3003-4 Kniha se zabývá teoretickým vymezením muzejní edukace, a To v muzeologickém a pedagogickém kontextu. Tento specifický typ edukace, vázaný na muzejní sbírky, autorka pojímá jako proces tvořený řadou komponent, k nimž v souladu s obecnou didaktikou řadí edukační cíle, obsah, metody, organizační formy a didaktické prostředky. Zvláštní prostor je věnován projektování muzejní edukace, plánování a přípravě edukačního programu. Publikace je určena všem zájemcům o muzejní pedagogiku. Ke stažení ZDE OBAL KNIHY |
||
|
||
Petra Šobáňová: Edukační potenciál muzea 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 394 s. ISBN 978-80-244-3034-8 Kniha se věnuje edukačnímu potenciálu muzea a předkládá výzkumná zjištění o vztahu muzea a školy. Autorka ukazuje, že muzeum není pouze statickým shromaždištěm sbírkových předmětů, nýbrž specifickou kulturní, výchovnou a výzkumnou institucí s mnoha společenskými funkcemi. Zároveň upozorňuje, že muzeum nelze chápat pouze jako atraktivní učebnu pro běžnou školní výuku – bez hlubšího nahlédnutí jeho podstaty a pochopení jeho významu pro společnost. Kniha přináší syntézu muzeologických a pedagogických poznatků a objasňuje termín muzejní edukace. Text propojuje zájem o smysl muzea a jeho jedinečný výchovný potenciál. Postupně je zde představen muzejní fenomén, jeho historické projevy i současné trendy v muzejní kultuře. Samostatné kapitoly přinášejí přehled dosavadního využívání edukačního potenciálu muzea, a to od samotných počátků na sklonku 18. století až k prudkému rozvoji muzejní edukace ve století dvacátém. Zvláštní prostor je věnován vztahu a kooperaci muzea a školy a konkrétním podnětům pro práci muzeí, které vycházejí z provedeného kvantitativního výzkumu mezi učiteli. Teoretická východiska ilustrují konkrétní příklady úspěšného edukačního působení řady českých muzeí. Knihu ocení především zájemci o muzejní pedagogiku, studenti učitelství a učitelé v praxi. Ke stažení ZDE OBAL KNIHY |
||
|
||
Martin Horáček: Přesná renesance: Dobová diskuse o slohu 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 363 s. ISBN 978-80-224-2978-6 Kniha Přesná renesance v české architektuře 19. století: Dobová diskuse o slohu je první českou samostatnou publikací věnovanou jednomu z nejpopulárnějších slohových proudů v architektuře 19. století, zvanému v dobové publicistice přesná renesance. Jeho stoupenci pokládali za ideální výtvarné východisko pro soudobou tvorbu italskou architekturu 15.–16. století a svou volbu podporovali nejrůznějšími argumenty estetickými i odkazováním na technologické a politické souvislosti tvoření. Kniha rozebírá názory, vyjádřené v odborném tisku pražskými architekty, srovnává je s postoji kritiků a historiků umění a zasazuje je do souvislostí středoevropské debaty o umění zejména šedesátých až osmdesátých let 19. století, kdy sloh v rakouské monarchii převládal. Kniha je určena studentům, historikům umění a všem dalším zájemcům o architekturu a kulturní dědictví. Ke stažení ZDE OBAL KNIHY |
||
|
||
Petra Šobáňová, Marek Šobáň: Muzejní edukace – rozšířená interaktivní verze 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012 ISBN 978-80-244-3130-7 Publikace se zabývá teoretickým vymezením muzejní edukace, a to v muzeologickém a pedagogickém kontextu. Tento specifický typ edukace, vázaný na muzejní sbírky, je pojímán jako proces tvořený řadou komponent. K nim jsou v souladu s obecnou didaktikou řazeny edukační cíle, obsah, metody, organizační formy a didaktické prostředky. Zvláštní prostor je věnován projektování muzejní edukace, plánování a přípravě edukačního programu. Rozšířená verze knihy ve formě interaktivního CD ROMu je doplněna mnoha příklady z praxe, které ilustrují modelovou strukturu edukačního programu. DVD ke stažení ZDE DVD COVER DVD POTISK |
||
|
||
Alena Kavčáková: Malířství druhé poloviny 20. a počátku 21. století 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012 ISBN 978-80-244-2988-5 Předkládané soubory doprovázené obrazovými ukázkami jsou strukturovanými texty cyklu tří přednášek věnovaných malířství druhé poloviny 20. a počátku 21. Století. Úkolem na sebe navazujících přednášek je zodpovědět přehledně a názorně otázku, jaké místo má ve vývoji umění od poloviny minulého století po současnost klasické malířství, postihnout jeho významné proměny, na nichž během jmenovaného období participovaly výrazné tvůrčí osobnosti reflektující ve své tvorbě řadu vzájemně propojených změn na scéně historické, společensko-politické, kulturní a umělecké. V textu je odkazováno k většinou dostupným titulům literatury. Jejich seznam (obsahující i seznam zkrácených citací) je zároveň souborem titulů, jejichž studiem je možno získat další informace a hlubší porozumění dané problematice. Věříme, že CD bude dobrou pomůckou všem učitelům, kteří v rámci své pedagogické činnosti vyučují dějiny umění 20. století, potřebují se rychle zorientovat v problematice malířství 2. poloviny 20. století a připravit si podklady pro výuku. CD ke stažení ZDE CD COVER CD POTISK |
||
|
||
Taťána Šteiglová: Textilní a prostorová tvorba 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012 ISBN 978-80-244-3154-3 Předkládaný studijní text je primárně zaměřený na tematickou a obsahovou stránku praktických prací a jejich dokumentaci, zahrnuje však i rekapitulaci klíčových momentů, které ovlivnily textilní umění tak, že je můžeme v současnosti vnímat i jako prostředek volné tvorby. Uváděná díla naznačují možné způsoby zaměření práce s textilem na osobní i společenská témata, na vztah k prostředí, přírodě, témata, která přispívají ke svobodnému vyjádření obsahu a současně nepomíjejí to, co je pro tuto práci typické, vztah k materiálu, k jeho smyslovým i výtvarným hodnotám, k řemeslu a tradici. V pracích studentů je možné vidět nejen okouzlení tradičním materiálem a potřeba seznámit se s často už zanikajícím světem řemesla a textilních technik, ale i výrazné tendence využití textilu jako výpovědi o sobě a svém vztahu k životu. DVD ke stažení ZDE CD COVER CD POTISK |
||
|
||
Veronika Selingerová: Česká keramika a porcelán ve 20. století – vybraní autoři 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012 ISBN 978-80-244-3150-5 Keramika je disciplína velmi živoucí a stále přítomná. Zahrnuje v sobě jak užité umění a design, tak i kresbu, grafiku, malbu a sochařství. Předkládaný studijní materiál slouží k základnímu přehledu v oblasti české volné a užité keramické tvorby v rámci 20. století a začátku 21. století. Pomůže uživateli zorientovat se na současné scéně, dává možnost porovnání prací jednotlivých autorů, ale také usnadňuje nacházení dalších inspirativních zdrojů pro vlastní tvorbu nebo práci studentů. Autoři jsou rozděleni do dvou základních skupin: Volná keramická tvorba, která zahrnuje podsekci figurativní a nefigurativní tvorba, a Užité umění a design. CD ke stažení ZDE CD COVER CD POTISK |
||
|
||
Vladimír Havlík: Intermediální tvorba. Mezi performancí a videoartem 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012 ISBN 978-80-244-3153-6 CD je rozšiřující verzí přednášek a praktických cvičení uskutečněných v rámci předmětu intermediální tvorba, který byl zaměřený především na vztah performance a její dokumentace, tj. na živou akci, její záznam a postprodukční zpracování. Obecně může posloužit všem učitelům, kteří začleňují (nebo chtějí začlenit) do výuky výtvarné výchovy akční tvorbu, chtějí akce s žáky či studenty dokumentovat a následně zpracovat nebo mají chuť použít digitální technologie k tvorbě animovaného filmu. 1.část DVD ke stažení ZDE 2.část DVD ZDE CD COVER CD POTISK |
||
|
||
Výtvarná výchova ve světě současného umění a technologií I. Využití ICT a dalších nových přístupů ve výtvarné výchově. Sborník příspěvků. 1. vyd. Editor Hana Myslivečková, Veronika Jurečková Mališová, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 161 s. ISBN 978-80-244-3089-8 Čtenářům předkládáme sborník konferenčních příspěvků, které mapují současné tendence ve výtvarné výchově v kontextu současných uměleckých tendencí a v kontextu vývoje nových technologií. Konference Výtvarná výchova ve světě současného umění a technologií I byla tematizována prudkým rozvojem nových technologií, které zaujímají stále výraznější pozici nejen ve výtvarném umění. Digitální svět se stal nedílnou součástí našeho života. Film, internet a fotografie jsou fenomény, které stále více nahrazují klasické učebnice a zaujímají specifický prostor v edukačním procesu. Jak mohou učitelé výtvarné výchovy pomoci svým žákům vyznat se v digitálním světě a pochopit fungování nových obrazových forem? Některé možné odpovědi na tuto otázku nalezneme v předkládaném sborníku. Ke stažení ZDE CD COVER CD POTISK |
||
|
||
Výtvarná výchova ve světě současného umění a technologií II. Využití ICT a dalších nových přístupů ve výtvarné výchově. Sborník příspěvků. |
||
|
||
Jana Bébarová, Veronika Jurečková Mališová, Veronika Selingerová: |
||
|
||
David Jedlička, Jan Krtička: |
||
|