katedra výtvarné výchovy pdf up
CZ | EN
  • KVV
    • O katedře
    • Pro studenty
    • Pro uchazeče
    • Předměty
    • Publikace
    • Galerie
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Mapa stránek
  • Projekty
    • IGA projekty
    • Vizuální komunikace
    • Basement Projekt
    • Bez názvu. Nedatováno.
    • International virtual conference 2020
    • Projekt IGA Umění ve veřejném prostoru
    • Inovace výtvarně-ped. oborů
    • VV ve světě souč. umění
    • Výzkumné projekty KVV
  • Kultura, Umění a Výchova
    Publikace
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2007

Publikace KVV | 2014

Petra Šobáňová
Muzejní expozice jako edukační médium

Dvoudílná publikace s názvem Muzejní expozice jako edukační médium přináší řadu nových
poznatků k tématu muzea a edukačních procesů, které se odehrávají v jeho expozicích.
Kniha je věnována muzejní prezentaci, jejím současným formám i jejímu měnícímu se
charakteru a didaktickému rozměru. Autorka téma nejprve zasazuje do širokých souvislostí
muzeologického a muzejněpedagogického myšlení a teprve pak muzejní expozice
a výstavy vymezuje jako specifické a nezastupitelné edukační médium, jehož účinnost
významně stoupá díky dnešnímu využívání didaktických exponátů, interaktivních nebo
multimediálních prvků a dalších inovací. Kromě výčtu a detailního objasnění podstaty
těchto inovací se první svazek knihy zaměřuje také na klasifikaci přístupů k tvorbě expozic
a na interakci exponátu a návštěvníka. Autorka se zamýšlí nad možnostmi uplatnění
známých pedagogických zásad v expozicích a formuluje rovněž řadu doporučení k jejich
tvorbě – ať již vycházejí z poznatků behaviorální psychologie, konstruktivismu nebo
z běžné návštěvnické zkušenosti a praxe úspěšných muzeí. V knize je podrobně pojednáno
také o nových typech muzejních institucí, a to v kontextu vývoje a tendencí světové
muzejní kultury.

Publikace ke stažení:
1. díl
2. díl                               

Štěpánka Bieleszová
Výchova a vzdělávání dospělých v oblasti fotografie

Kniha mapuje vývoj vzdělávání dospělých v oblasti fotografie v Olomouci
s důrazem na specifika dílčích etap sledovaného období
(1907–1948; 1948–1989; 1989–2012.) Autorka analyzuje výukové
metody a organizační formy vzdělávání v dílčích časových obdobích,
dále srovnává a vyhodnocuje stav vzdělávání v daném oboru v minulosti
a v současnosti. Práce ve formě přehledové studie přispívá k poznání
vývoje edukace v oblasti fotografie v regionu a zhodnocuje význam
a přínos vybraných olomouckých pedagogických a uměleckých
osobností pro daný obor. Výzkumná část knihy sleduje kvalitativní
proměnu edukace v oblasti výuky fotografie a také vývoj jejích cílů,
a to v závislosti na vývoji fotografického média, na zkvalitnění metod
a organizačních forem vzdělávání, na rozšíření možností použití specifických
didaktických prostředků, na edukačních metodách jednotlivých
pedagogů a umělců v jednotlivých časových etapách, které jsou
důsledně teoreticky popsány v jednotlivých kapitolách práce. Monografii
ocení výtvarní pedagogové i všichni zájemci o fotografii.

Publikace ke stažení

Hana Stehlíková Babyrádová
Výtvarný projev dítěte předškolní ho věku v jednadvacátém století

publikaci Výtvarný projev předškolního dítěte v jednadvacátém století své zkušenosti
s tvorbou dětí předškolního věku, neboť z vlastního zájmu vedla skupiny těchto dětí
na základních uměleckých školách v Brně v letech 1998–2005. Čerpá tedy především
z vlastního archívu prací těchto dětí, který doplnila postupně fotodokumentací pořízenou
studenty VŠ na pedagogických praxích. Jak sama uvádí, některé fotografie výtvorů malých
dětí ji natolik fascinovaly, že začala psát tuto knihu a rekapitulovat tak svoje pohledy na raný
dětský výtvarný projev. Čtenář v knize nenajde sice přímé metodické návody, jak vést výtvarně
malé děti, ale najde zde mnoho zajímavých poznámek k otázkám, jak výtvarný projev
těchto dětí iniciovat a jak mu porozumět.

Publikace ke stažení

Sabina Soušková
Sochařství ve veřejném prostoru. K pojmům a otázkám

Studijní opora Sochařství ve veřejném prostoru: K pojmům a otázkám reflektuje základní terminologii a pojmy spojené s uměním ve veřejném prostoru. Soustředí se především na specializované otázky z oblasti sochařství ve veřejném prostoru. Součástí studijního textu jsou výkladové pasáže, textové úkoly a obrazové příklady ilustrující probíranou tematiku. Je možné ji využít jako učební pomůcku pro učitele dějin výtvarného umění i jako rozšiřující textový a obrazový podklad pro hodiny výtvarné výchovy. Publikace zaujme zejména studenty dějin umění, výtvarné tvorby a učitelství výtvarné výchovy.

Publikace ke stažení

Taťána Šteiglová
Textilní slovník. Malý průvodce textilními pojmy

Studijní text je přehledným sumářem základního pojmosloví z oblasti textilní tvorby. Autorka v něm objasňuje základní terminologii vztahující se k textilním surovinám, vláknu, textilním technikám, od tvorby textilií přes zdobení a barvení textilu. Hlavní důraz je kladen na přírodní materiály a tradiční ruční práce a řemeslo. Studijní text doplněný řadou obrazového materiálu ocení zejména studenti výtvarné výchovy a uměleckých oborů, přínosný je však pro všechny zájemce o textil a tradiční řemeslo.

Publikace ke stažení

Ondřej Michálek
Kapitoly z černého umění

Studijní text představuje médium grafiky jako obor s mnohaletou kontinuitou vynalézání, a následně ustálenou tradicí používání některých postupů tisku. Ty v dané době svědčily o technických možnostech společnosti, a především o trvalé potřebě rozmnožit obraz či text – v knihách, volných listech nebo novinách. Přinesly obraz do intimity divákova příbytku, nebo naopak umožnily rozvoj plakátové tvorby a obecné informovanosti. Neumíme si bez nich představit rozvoj oborů jako např. kartografie, stejně jako knihy bez ilustrací nebo pohlednice zaslané z cest. Text pojednává o tiskových procedurách a technologiích, z nichž některé si ponechaly půvab až do současnosti, zatímco jiné upadly do zapomnění nebo byly – zejména v průmyslovém prostředí – brzy překonané. I když se pak staly „jen“ historickou kuriozitou, oceňujeme na nich vynálezecké úsilí těch, kdo dosud známé techniky a technologie přivedli k vyšší kvalitě nebo efektivitě, nebo v případě jejich uměleckého využití se jich „zmocnili“ ve prospěch svrchovaného výrazu. Studijní materiál ocení studenti výtvarné tvorby, učitelství výtvarné výchovy a všichni zájemci o grafiku.

Publikace ke stažení

Petr Jochmann
O art brut

Art brut je oblastí prvotní výtvarné tvorby vznikající bez přímé vazby na zprostředkování kulturou. Vyznačuje se několika charakteristickými rysy, jež v umění hlavního proudu nenajdeme vůbec anebo jen v omezené míře: není podmíněno dominantní kulturou své doby, vzniká bez ohledu na příběh dějin umění; každá z autorských osobností rozvíjí vlastní typický styl, jímž se výrazně odlišuje od ostatních; pro autory je zásadním předpokladem tvorby vnitřní nutnost neohlížející se na společenský zájem nebo osobní prosazení a úspěch. Přesto anebo právě proto je tato tvorba doslova nabitá energií a jakousi před-kulturní, někdy až divokou, avšak bytostně lidskou krásou. V této knížce se vydáme na procházku říší tvůrčí svobody art brut. Setkáme se s velkými tvůrčími osobnostmi, jejichž dílo se již stalo svým způsobem klasickým – s Adolfem Wölflim, Aloïse, Johanem Hauserem, Annou Zemánkovou, Henrym Dargerem, Friedrichem Schröder-Sonnesternem a řadou dalších. A zmíníme se i o lékařích, organizátorech a teoreticích, kteří hodnoty této tvorby rozpoznali mezi prvními, a její vznik tak vlastně do značné míry umožnili: mezi jinými to byli Walter Morgenthaler, Hans Prinzhorn a Jean Dubuffet.

Publikace ke stažení

Jiří Piáček
Elektronické informační zdroje

Čtenáři tohoto studijního textu získají základní orientaci v informačních zdrojích a naučí se vyhledávat odborné informace z oblasti výtvarné pedagogiky. Autor se zaměřuje zejména na internetové prostředí, základní přístupy ke kritickému hodnocení důvěryhodnosti nalezených informací a eticky správné použití informačních zdrojů v odborné činnosti. Studenti se seznámí nejen s vybranými oborovými informačními zdroji a nástroji pro jejich pořádání, ale i s licenčními podmínkami a správným použitím zdrojů. Pozornost je věnována také zásadám citování podle platné normy ČSN ISO 690. Studijní materiál je určen zejména studentům doktorských studijních programů, ale užitečný bude i pro autory bakalářských a diplomových prací.

Publikace ke stažení

Jiří Piáček
Úvod do práce s elektronickými informačními zdroji

Předložený text se snaží být především textovou oporou pro posluchače kurzu Elektronické informační zdroje pro výtvarné pedagogy, jehož součástí je i praktická práce s licencovanými (dostupnými na UP) i volně přístupnými zdroji. Ta v tomto textu není obsažena. Naopak obsahuje i část teoretického základu pro práci s elektronickými zdroji, která v kurzu z časových důvodů nemohla plně zaznít. Do určité míry je kompilátem informací uváděných na různých místech. Rádi bychom předložili přehledný a souhrnný materiál se základním informace pro práci s elektronickými informačními zdroj. Jeho struktura vychází z již na naší alma mater realizovaného kurzu Elektronické informační zdroje, který jsme společně s paní PhDr. Ludmilou Slezákovou vytvořili v rámci projektu Pomezí.

Publikace ke stažení

 

 

Aktuality


Češi a koloniální svět: Design a vizuální kultura od roku 1848 – Výběrové řízení

Češi a koloniální svět: Design a vizuální kultura od roku 1848 – Výběrové řízení

Výběrové řízení na dvě doktorandské pozice v rámci projektu Češi a koloniální svět: Design a vizuální kultura od roku 1848 Více ... 
Konference na téma revizí RVP: Jaké chceme kurikulum pro 21. století?

Konference na téma revizí RVP: Jaké chceme kurikulum pro 21. století?

Konference na téma Jaké chceme kurikulum pro 21. století? v pátek 21. 3. na KVV, na niž vás srdečně zve Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci a Koalice mezioborových pedagogických asociací a skupin KOMPAS Více ... 

Info


Instalace JARNÍCH BP a DP: 5. května 2025 od 9:00.  26.04.2025

 Více ... 

Instalace ZIMNÍCH BP a DP: pondělí 6. ledna 2025 od 9:00.  15.12.2024

 Více ... 

INSTALACE PODZIMNÍCH BP a DP: pondělí 12. 8. 2024 od 9.00  12.06.2024

 Více ... 

Instalace JARNÍCH BP a DP: 6. května 2024 od 9:00.  26.04.2024

 Více ... 

Instalace ZIMNÍCH BP a DP: 8. ledna 2024 od 9:00.  04.01.2024

 Více ... 

INSTALACE PODZIMNÍCH BP a DP: pondělí 14. 8. 2023 od 9.00  08.06.2023

 Více ... 

INSTALACE JARNÍCH BP a DP: středa 3. 5. 2023 od 9.00  11.04.2023

 Více ... 

INSTALACE ZIMNÍCH BP a DP proběhne ve středu 11. 1. 2023 od 9.00  09.01.2023

 Více ... 

INSTALACE PODZIMNÍCH BP a DP proběhne v pondělí 15. 8. 2022 od 9.00  28.06.2022

 Více ... 

INSTALACE JARNÍCH BP a DP na KVV: pondělí 2. 5. 2022 od 9.00.  13.04.2022

 Více ... 
katedra výtvarné výchovy pdf up
KATEDRA VÝTVARNÉ VÝCHOVY
tel.: +420 585 635 432
e-mail: marta.dankova@upol.cz
Design: © tch 2025 | Web: © OlomouckéWeby.cz 2025
OlomouckéWeby.cz | Tvorba webových stránek, webdesign
O katedře
Pro studenty
Pro uchazeče
Předměty
Publikace
Galerie
Odkazy
Kontakty
Mapa stránek
IGA projekty
Vizuální komunikace
Basement Projekt
Bez názvu. Nedatováno.
International virtual conference 2020
Projekt IGA Umění ve veřejném prostoru
Inovace výtvarně-ped. oborů
VV ve světě souč. umění
Výzkumné projekty KVV
Kultura, Umění a Výchova
katedra výtvarné výchovy pdf up
Univerzita Palackého
Pedagogická fakulta UP
Umělecké centrum UP
Univerzitní knihovna
Portál UP
STAG
Menza