Kultura, umění a výchova
Mezinárodní konference k příležitosti založení stejnojmenného odborného recenzovaného časopisu a k příležitosti 440. výročí založení Univerzity Palackého.
Termín: 23. – 24. 5. 2013
Místo konání: Umělecké centrum UP, Katedra výtvarné výchovy PdF UP, Univerzitní 3-5, Olomouc
Smyslem konference i stejnojmenného časopisu bylo podpořit mezioborovou komunikaci a výměnu poznatků v rozličných oblastech společenských věd, které spojuje zájem o kulturu, umění a jejich výchovný potenciál. Vítáme především příspěvky z oblasti didaktiky expresivních oborů (výtvarné, hudební, dramatické či literární výchovy), muzejní pedagogiky, teorie a historie umění, muzeologie, vizuálních studií, mediálních studií, kulturní antropologie ad. Články mohou reflektovat nejširší kulturně antropologické či sociální souvislosti mezi výchovou a uměním či jinými hmotnými a duchovními hodnotami lidstva.
foto: Jiří Sosna
Konference byla vymezena těmito tematickými okruhy
1. Kultura, umění a výchova
Kultura je nutnou součástí lidské existence a důležitým faktorem sociální a občanské integrace. Jako složitá významová síť vytváří společně sdílený rámec společnosti a zásadní měrou se podílí na identitě jednotlivců i celého společenství. Jsme schopni aktuálním způsobem definovat toto pole a začlenit je odpovídajícím způsobem do vzdělávání? Co dnes považujeme za obecně sdílené kulturní hodnoty a jakým způsobem je předáváme nové generaci? Podporuje všeobecné vzdělávání kulturní dialog a vede k dostatečné znalosti kultury a historie? Jakou roli hraje kulturněhistorické dědictví ve všeobecném vzdělávání? Umíme obhajovat začlenění umění a kultury do kurikula před žáky, rodiči či před decizní sférou? Napomáhá vzdělávání ke zlepšení přístupu ke kultuře a účasti na kulturním dění pro co nejširší skupiny občanů?
2. Vizuální „znaková“ gramotnost
Prudká proměna společnosti a dynamika současné obrazové kultury přinesla nové uvažování o vizuálních kvalitách světa okolo nás včetně výtvarného umění. Inspirativní interdisciplinarita propojená tématem „obrazu“ umožňuje nahlédnout soudobou kulturu obrazu mnohem komplexněji, a proto se vliv vizuálních studií a sémiotiky odráží v teorii výtvarné výchovy. Odráží se však také v praxi? Nahradí rodící se koncept vizuální gramotnosti dosavadní spontánně tvořivé těžiště výtvarné výchovy? Je s ním v rozporu, nebo ho doplňuje? Máme vyučovat „čtení znaků“, anebo kreslit a malovat? Jaké je dnes místo klasických výtvarných postupů a technik ve výtvarné výchově? Co bychom ztratili, kdyby jejich místo převzala digitální média?
3. Referenční rámec výtvarné výchovy
Každý vzdělávací obor se vztahuje k jisté oblasti lidského poznání. Zůstává pro nás tímto mateřským oborem umění, nebo jím má být celá oblast vizuální kultury? Jak se v praxi vztahuje výtvarná výchova k umění? Je umění stále jejím referenčním rámcem, nebo obor na školách žije svým vlastním životem? Které konkrétní umělecké nebo obecně kulturní jevy mají dnes největší výchovný potenciál? Jakým způsobem s nimi pracovat? Co přináší dětem přímý kontakt s uměním a v čem je pro ně důležitý?
Všechny konferenční příspěvky včetně posterů budou uveřejněny na webových stránkách konference. Vybrané příspěvky, které úspěšně projdou recenzním řízením, budou uveřejněny v elektronickém recenzovaném časopise Kultura, umění a výchova.
Garance:
doc. PhDr. Hana Myslivečková, CSc., vedoucí KVV a předsedkyně redakční rady
Mgr. Petra Šobáňová, Ph.D., šéfredaktorka časopisu
Mgr. Veronika Jurečková Mališová, členka redakce časopisu a projektová koordinátorka
Přílohy k záznamu