katedra výtvarné výchovy pdf up
CZ | EN
  • KVV
    • O katedře
    • Pro studenty
    • Pro uchazeče
    • Předměty
    • Publikace
    • Galerie
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Mapa stránek
  • Projekty
    • IGA projekty
    • Vizuální komunikace
    • Basement Projekt
    • Bez názvu. Nedatováno.
    • International virtual conference 2020
    • Projekt IGA Umění ve veřejném prostoru
    • Inovace výtvarně-ped. oborů
    • VV ve světě souč. umění
    • Výzkumné projekty KVV
  • Kultura, Umění a Výchova
    Vizuální komunikace
  • Konference AKCE A REAKCE
  • Mezioborové studijní moduly
  • Semináře a konference
  • Publikace projektu
  • Konference Kultura, umění a výchova
  • Co vám v didaktice a pedagogice neřeknou
  • Řešitelé projektu

Vzdělávací obsah v muzejní edukaci
23 – 24 Duben 2014



Program konference
-
pdf s programem konference je ke stažení ZDE nebo dole na stránce

Keynote speakers:

Karin Rottmann: Potenciál muzea jako místa ke vzdělávání
Museumsdienst Köln, Německo
Anotace: Muzea a muzejní prostory mají svá specifika, ke kterým by se mělo při vzdělávání přihlížet. V příspěvku sledujeme otázku, jakým způsobem učinit muzejní prostředí a originální umělecká díla tématem vzdělávání. V posledních letech se, vedle klasického pojetí muzejních prohlídek pro školní skupiny tak i v práci s dospělými, etablovaly nové metody s cílem vzbudit v pozorovateli touhu objevovat a nabudit diskusi o muzejních prostorech a umění na úrovni oboustranné komunikace. Pomocí praktických příkladů z muzejní pedagogiky budou představeny metody jako muzejní sgraffiti, tvůrčí psaní, práce s klíčovými slovy a práce s materiály, které je možno si osahat a vyzkoušet.


Matjaž Duh: Porozumění umění jako hlavní cíl vzdělávacích programů muzea a školy
Faculty of Education, University of Maribor, Slovinsko
Anotace: Muzejní a galerijní instituce představují autentické prostředí pro umění a poskytují hlubší zážitek s uměleckým dílem. Role muzejního pedagoga nespočívá pouze v klasifikování, managementu a vystavování uměleckých sbírek, ale také zahrnuje přípravu přínosných vzdělávacích programů. Příprava vzdělávacích programů je založena na rozvíjení a ověřování moderních didaktických metod, jež vedou účastníky vzdělávacího procesu k lepšímu porozumění umění.
Zážitky s uměleckými díly bychom však měli prožívat i mimo prostory galerie. Moderní informační a komunikační technologie umožňují rychlý přístup k uměleckým dílům i ve školách a tak nabádají k okamžitému pedagogickému využití. Školní osnova pro výtvarnou výchovu tyto možnosti zohledňuje a shledává, že studenti se vedle svého tvořivého projevu aktivně zapojují do vnímání a přijímání uměleckých děl, což je součástí procesu porozumění umění.
Studenti, kteří dospěli k vyššímu porozumění umění, si vytvářejí nové vlastní umělecké interpretace pozorovaných uměleckých děl. V praxi výtvarné výchovy se metoda estetického přenosu prokázala jako nejefektivnější didaktický přístup.


Marta Ornelas: Školní exkurze v muzeu moderního umění: zábava nebo nuda? Výsledky evropského projektu
University of Barcelona, Španělsko
Anotace: Školní exkurze do muzea moderního umění jsou součástí běžné praxe výtvarného pedagoga. Vztah mezi těmito dvěma institucemi tedy mezi školou a muzeem by měl být empatický a efektivní, ale v jeho souvislosti se nabízí i mnoho otázek. Jaká je spojitost mezi školou a muzeem moderního umění? Jsou muzejní diskurzy upraveny pro potřeby školy? Jsou školy ochotny přizpůsobit se očekáváním muzea? Proč se v muzeu mnoho studentů nudí? Poznatky z výzkumného šetření provedeného v rámci evropského projektu ITEMS (Innovative Teaching for European Museum Strategies – Inovativní výuka pro evropské muzejní strategie), mohou nabídnout odpovědi na tyto otázky. Projekt ITEMS trval od r. 2010 do r. 2012 a účastnilo se ho 6 států: Itálie, Lucembursko, Maďarsko, Portugalsko, Francie a Lotyšsko. Z výstupů studie lze vyvodit, že muzejní diskurzy ne vždy reflektují potřeby školy a přístup škol není vždy kompatibilní s produktivními aktivitami muzea. Na jedné straně se potvrdilo, že ačkoliv jsou muzea schopna poskytnout studentům pohled do světa kolem nich, většinou se zaměřují na dějiny umění a tvořivou činnost umělců. Na straně druhé výzkum prokázal, že učitelé často nahlíží na muzeum jako na prostředí rozšiřující školní výuku, ve kterém by studenti měli nabýt jistých znalostí. Z tohoto důvodu učitelé často muzea využívají jako podpůrného programu ke školní výuce. Přesto však můžeme najít i takové projekty, které se tradičnímu přístupu vymykají, např. každoročný projekt konaný ve spolupráci nadace Fundação de Serralves a muzea Casa das Histórias Paula Rego nebo pilotní projekt 10x10 nadace the Gulbenkain Foundation.


Přílohy k záznamu

Aktualizace program konference.pdfOstatní17.04.2014 17:27:31

Aktuality


Češi a koloniální svět: Design a vizuální kultura od roku 1848 – Výběrové řízení

Češi a koloniální svět: Design a vizuální kultura od roku 1848 – Výběrové řízení

Výběrové řízení na dvě doktorandské pozice v rámci projektu Češi a koloniální svět: Design a vizuální kultura od roku 1848 Více ... 
Konference na téma revizí RVP: Jaké chceme kurikulum pro 21. století?

Konference na téma revizí RVP: Jaké chceme kurikulum pro 21. století?

Konference na téma Jaké chceme kurikulum pro 21. století? v pátek 21. 3. na KVV, na niž vás srdečně zve Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci a Koalice mezioborových pedagogických asociací a skupin KOMPAS Více ... 

Info


Instalace JARNÍCH BP a DP: 5. května 2025 od 9:00.  26.04.2025

 Více ... 

Instalace ZIMNÍCH BP a DP: pondělí 6. ledna 2025 od 9:00.  15.12.2024

 Více ... 

INSTALACE PODZIMNÍCH BP a DP: pondělí 12. 8. 2024 od 9.00  12.06.2024

 Více ... 

Instalace JARNÍCH BP a DP: 6. května 2024 od 9:00.  26.04.2024

 Více ... 

Instalace ZIMNÍCH BP a DP: 8. ledna 2024 od 9:00.  04.01.2024

 Více ... 

INSTALACE PODZIMNÍCH BP a DP: pondělí 14. 8. 2023 od 9.00  08.06.2023

 Více ... 

INSTALACE JARNÍCH BP a DP: středa 3. 5. 2023 od 9.00  11.04.2023

 Více ... 

INSTALACE ZIMNÍCH BP a DP proběhne ve středu 11. 1. 2023 od 9.00  09.01.2023

 Více ... 

INSTALACE PODZIMNÍCH BP a DP proběhne v pondělí 15. 8. 2022 od 9.00  28.06.2022

 Více ... 

INSTALACE JARNÍCH BP a DP na KVV: pondělí 2. 5. 2022 od 9.00.  13.04.2022

 Více ... 
katedra výtvarné výchovy pdf up
KATEDRA VÝTVARNÉ VÝCHOVY
tel.: +420 585 635 432
e-mail: marta.dankova@upol.cz
Design: © tch 2025 | Web: © OlomouckéWeby.cz 2025
OlomouckéWeby.cz | Tvorba webových stránek, webdesign
O katedře
Pro studenty
Pro uchazeče
Předměty
Publikace
Galerie
Odkazy
Kontakty
Mapa stránek
IGA projekty
Vizuální komunikace
Basement Projekt
Bez názvu. Nedatováno.
International virtual conference 2020
Projekt IGA Umění ve veřejném prostoru
Inovace výtvarně-ped. oborů
VV ve světě souč. umění
Výzkumné projekty KVV
Kultura, Umění a Výchova
katedra výtvarné výchovy pdf up
Univerzita Palackého
Pedagogická fakulta UP
Umělecké centrum UP
Univerzitní knihovna
Portál UP
STAG
Menza