|
Vladimír Havlík (ed.)
Akce a reakce
Publikace, kterou držíte v rukách, je souborem textů o umění a učení
performance. Výběr autorů vycházel jak z okruhu umělců – performerů,
tak pedagogů, kteří tuto disciplínu učí na uměleckých a umělecko‑výchovných
školách (což jsou často tytéž osoby) a také teoretiků, kteří
performativní aspekty v umění mapují nebo je zkoumají v rámci doktorských
studií. Základ tvoří příspěvky pronesené na konferenci Akce
a reakce, která proběhla na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty
Univerzity Palackého v Olomouci ve dnech 24. a 25. října 2013.
Řada z nich byla autorsky přepsána a rozšířena a do publikace byly též
zařazeny texty několika dalších, na konferenci nepřítomných umělců
a teoretiků.
Publikace ke stažení
|
|
Markéta Pastorová, Jan Jirák a kol.
K integraci mediální výchovy
Publikace se snaží nabídnout řešení jednoho z nejdůležitějších
praktických problémů výuky mediální výchovy jako průřezového tématu, totiž
integraci témat mediální výchovy do stávajících vzdělávacích oborů (pro
ilustraci jsou vybrány tři obory – dějepis, výtvarná výchova a český jazyk
a literatura). Publikace je rozdělena do dvou částí – do první jsou zařazeny
spíše výkladové texty, které se pokoušejí vysvětlit pozadí vztahu mediální
výchovy a vybraných oblastí, ve druhé jsou podle jednotné metodiky zpracovány
ukázkové příklady integrace. Texty jsou doplněny přílohami.
Publikace ke stažení
|
|
Kateřina Tomešková
Otevřená klenotnice poznávání
Začíst se do této knihy je jako vstoupit tajným vchodem do muzea – místa, kde
se na první pohled zastavil čas a kde depozitáře zrcadlí dávno zapomenutý svět. Ony
zdánlivě nudné expozice a výstavy plné odloženého a nepotřebného „harampádí“
prezentují ve skutečnosti celou šíři lidské kultury a z pedagogického hlediska jsou
zcela specifickým prostředím plným příležitostí k poznávání. Autorka této knihy má
bohaté zkušenosti se zprostředkováváním obsahu muzejních expozic a v této knize
nabízí čtenářům nejen řadu vlastních pedagogických postřehů, ale i výsledky kvalitativního
výzkumu, které ukazují široké možnosti muzea, uplatnitelné ve výchově
a vzdělávání. Kniha dokládá efektivitu muzejně-edukačních metod a jejich pozitivní
účinky na rozvoj myšlení dětských účastníků animačních programů. Svým pojetím
zároveň překonává bariéru mezi akademickou sférou a vzdělávacím terénem, protože
důsledně propojuje teorii s praxí. Autorka čtenářům předkládá řadu didaktických
kazuistik, které jednak názorně vypovídají o současných podobách muzejně-edukační
praxe v Muzeu Komenského v Přerově (kde autorka působí jako muzejní pedagožka)
a jednak mají širší oborový význam. Svědčí o profesní snaze muzejních pedagogů
směřující ke zkvalitňování formálního vzdělávání v muzejním prostředí, a to
skrze návrhy a realizace alternativních změn edukačních situací. Vědecká deskripce
takového jednání koresponduje s aktuálním trendem inovací v rámci pedagogických
oborů a je výrazem tzv. reflektivní praxe. Publikace je určena všem zájemcům, kteří
chtějí hlouběji uvažovat o kvalitě učení v muzeu a vést mladou generaci k otvírání
nevyčerpatelné klenotnice poznávání, jíž je muzeum.
Publikace ke stažení
|
|
Petra Šobáňová, Michaela Johnová Čapková
Plánování edukačních aktivit v muzeu.
Od strategického plánu k přípravě edukačního programu
Kniha se věnuje plánování edukačních aktivit v prostředí muzea a objasňuje
podstatu strategického plánování. Téma autorky nahlížejí ze tří
úrovní: úrovně muzea jako celku, úrovně edukačního oddělení a úrovně
konkrétního muzejního pedagoga. Jednotlivé kapitoly se nejprve věnují
plánování na úrovni celého muzea a představují úspěšný koncept strategického
plánování. Strategický plán dává potřebný rámec všem činnostem
jednotlivých organizačních jednotek muzea, tedy i edukačnímu oddělení,
které se zabývá komunikací s návštěvníkem, tvorbou a realizací vzdělávacích
programů nebo organizací doprovodných aktivit muzea pro veřejnost.
Je-li činnost tohoto oddělení plánovitá a obsahuje-li jasně formulovaný
rámec a zacílení, pak lze hovořit o edukační strategii muzea, jejíž důležitost
autorky zvláště podtrhují. Na kapitoly věnované edukační strategii
muzea navazuje oddíl pojednávající o fázích plánování dílčího edukačního
programu a využitelných modelech jeho přípravy. Téma plánování edukace
je uvedeno v kontextu analýzy vztahu mezi myšlením pedagoga a jeho
jednáním během edukačního procesu. Knihu uzavírá analýza dokumentů
strategického významu v českých muzeích a galeriích, která ukazuje, že
u nás není strategické plánování dosud běžně využíváno a že vzdělávacím
aktivitám není v dokumentech strategické povahy zdaleka věnována
stejná pozornost jako jiným oblastem muzejních činností. To podtrhuje
aktuálnost tématu knihy, která je určena nejen studentům muzejní pedagogiky
a muzeologie, ale i pracovníkům muzeí, kteří se muzejnímu plánování
věnují v praxi.
Publikace ke stažení
|
|
Hana Stehlíková Babyrádová, Petra Šobáňová, Timotej Blažek, Jana Musilová, Jiří Sosna,Lucie Tikalová
Téma – akce – výpověď
Projektová metoda ve výtvarné výchově
Kolektivní monografie Téma – akce – výpověď pojednává o projektovém vyučování,
a to v kontextu reformních pedagogických směrů první poloviny 20. století, české
výtvarné výchovy a vysokoškolské přípravy budoucích učitelů tohoto vzdělávacího
oboru. Cílem je nabídnout studentům a učitelům výtvarné výchovy nové metodické
impulsy rámované historickým a teoretickým kontextem projektové metody a ukázat,
kudy se dnes projekty ve výtvarné výchově ubírají. V knize je postupně představen
historický, teoretický i pedeutologický kontext metody a dále více než desítka
ryze současných projektů na nejrůznější témata a s využitím širokého spektra klasických
i nových vyjadřovacích prostředků. Příklady projektů – prací studentů kateder
výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a Pedagogické
fakulty Masarykovy univerzity v Brně – doplňují úvodní studie a ukazují možnou
aplikaci představených teoretických konceptů. Kniha objasňuje důvody, proč
projektová metoda vyhovuje tradičně činnostně pojatému výtvarnému vyučování
i povaze expresivních činností stojících na autonomní výpovědi a zájmech jedince.
Ukazuje, že postuláty představitelů pragmatismu Deweye a Kilpatricka, k nimž patří
zřetel k individualitě žáka, zohlednění jeho zájmů, důraz na sociální hledisko edukačního
procesu nebo snaha vést žáky k samostatnému interpretování životních situací
a kritickému a kontextuálnímu uvažování, patří ke stále aktuálním pedagogickým
tezím. Záměrem autorů knihy je přispět k lepšímu pochopení projektové metody
a k jejímu širšímu uplatnění.
Publikace ke stažení
|
|
Martin Horáček
Úvod do památkové péče
Cílem této knihy je uvedení do tématu památkové péče. Určena je v první řadě těm,
kdo čerstvě vykročili na cestě k porozumění smyslu péče o památky v dnešním světě,
ať už jde o studenty nebo sympatizanty z řad veřejnosti. Oborová diskuse je představena
jako proměnlivá v čase a prostoru a závislá na rozmanitých okolnostech.
Důležitou součást knihy tvoří ilustrace a popisky k nim, dokumentující různorodost
výsledků lidského zápolení s problematikou památek.
Publikace ke stažení
|
|
Veronika Jurečková
Výuka dějin umění a rozvoj percepčních,
verbálních a hodnotících dovedností studentů
Publikace chce podnítit takovou edukaci dějin umění, která
podporuje reflektivní uvažování o umění a uměleckých dílech a rozvíjí percepční,
verbální a hodnotící dovednosti studentů na čtyřletých gymnáziích
a na vyšším stupni víceletých gymnázií. Smyslem publikace je povzbudit
výuku směřující k porozumění nejen vizuálním, ale i dalším kvalitám uměleckých
děl.
Při interpretaci vizuálních vyjádření dochází zejména k verbalizování
obsahů a interpretaci řečové nebo písemné. Publikace předkládá různé
interpretační přístupy, pomocí nichž je u studentů rozvíjena jak schopnost
verbálního, tak i písemného projevu o umění, uměleckých dílech a dalších
vizuálně obrazných vyjádřeních. Dalšími řešenými tématy jsou vztah vyučovaného
k potřebám reálného života a participativní přístupy k výuce.
Se schopností interpretovat a posuzovat umění úzce souvisí i dovednost
psaní a čtení o umění, o které je v knize také pojednáno. Jednotlivé teoretické
stati jsou v knize doplněny příklady z praxe a doporučeními, které
ilustrují a doplňují jednotlivá probíraná témata.
Ačkoli jsou tyto kapitoly vztaženy ke gymnaziálnímu vzdělávání, i učitelé
středních odborných škol uměleckého zaměření, středních pedagogických
škol a také základních škol zde najdou poznatky aplikovatelné do
výuky jejich žáků.
Publikace ke stažení
|
|
Petr Exler
Využití projektové metody ve výtvarné výchově s artefiletickými postupy
Publikace je zaměřena na výtvarně projektové vyučování stavící na artefi leti cké koncepci
výuky. Autorem je zkušený pedagog Petr Exler, který při psaní knihy vycházel
z vlastní bohaté praxe a zkušeností , jež získal během dlouholeté práce s dětmi, mládeží
a vysokoškolskými studenty. Již od osmdesátých let 20. století se zajímal o problemati
ku pedagogického vedení žáků a úspěšně experimentoval s výtvarně projektovou
metodou. Všichni zájemci o výtvarnou výchovu mohou v knize najít nejen
teoreti cký základ týkající se dané metody a artefi leti ckého pojetí výchovy uměním,
ale i užitečné metodické postřehy a příklady mnoha zdařilých výtvarných projektů.
Publikace ke stažení
|
|
Petra Šobáňová a kol.
Vzdělávací obsah v muzejní edukaci
Přestože dnes se o edukační roli muzea již většinou nepochybuje a nabídka vzdělávacích
aktivit patří ke standardní nabídce služeb muzeí, stále zůstává neřešenou
řada specifických didaktických problémů muzejní edukace. Jedním z nich je i problém
jejího obsahu a způsobů pedagogické práce s ním. Autoři této knihy Petra Šobáňová,
Věra Uhl Skřivanová, Kateřina Tomešková, Silvie Čermáková, Kateřina Dytrtová, Jan
Slavík, Jindřich Lukavský, Ann Luise Kynast, Marek Šobáň, Barbora Svátková, Lenka
Mrázová, Zdeněk Žanda a Alžběta Flachsová se proto tohoto ryze didaktického tématu
chopili a podrobili detailní analýze proces konstruování obsahu ve vyučovacím procesu
vázaném na muzeum a jeho relaci k učení návštěvníků. Věří, že jejich kniha přispěje
k rozpracování této dosud opomíjené problematiky a že bude užitečná jak muzejním
pedagogům v praxi, tak případným dalším výzkumníkům, kteří se zabývají edukačními
procesy vázanými na kulturní a paměťové instituce.
Publikace ke stažení
|
|
Timotej Blažek
Vybrané kapitoly z dějin šperku
Tento studijní text se věnuje historii šperku, resp. vybraným kapitolám z této oblasti – od pravěku po současnost. Představuje výběr dochovaných artefaktů a také umělce (zlatníky, šperkaře, návrháře), kteří se šperkem pracovali či pracují. Obsah a struktura publikace vznikly z potřeby teoreticky přiblížit podobu šperku v jednotlivých epochách vývoje lidské kultury studentům katedry výtvarné výchovy na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, kde je šperk, a to jak v podobě praktické realizace, tak i v podobě teoretické (historické uchopení tématu), součástí struktury vzdělávání. Snahou této publikace je vymezení obsahu teoretické báze předmětu a také navázání mezipředmětových vztahů s jinými disciplínami, jako jsou např. dějiny užitého umění, obrazová analýza, umělecké sbírky nebo dějiny umění.
Publikace ke stažení
|
|
Lenka Kašpárková
Ambivalentní role reklamy v současné společnosti
Tématem studijního textu je ambivalentní role grafického designu
v současné společnosti, kdy je reklama na jedné straně vnímána jako
běžná, nepostradatelná součást našeho života a na straně druhé jako
zlo, které námi manipuluje, podporuje konzumní způsob života a popírá
tradiční hodnoty. Autorka ukazuje, že v současné vizuální komunikaci
dochází k zajímavým reakcím na popsanou situaci a vznikají nové podoby
reklamy, jako například guerilla marketing nebo culture jamming. Ve
svém textu upozorňuje i na různorodé formy odpírání reklamy, které
přerůstají až do podoby organizovaného hnutí. Na příkladech ukazuje
jeden z častých způsobů boje proti konzumnímu způsobu života a proti
přeplněnosti veřejného prostoru reklamou, kterým je tzv. subvertising
nebo různé podoby „hactivismu“. Studijní text ocení zejména studenti
výtvarné výchovy, grafického designu nebo uměleckých oborů, zajímavý
je však pro všechny adresáty reklamních sdělení.
Publikace ke stažení
|
|
Lenka Kašpárková
Angažované umění
Studijní text čtenáře seznámí s různými projevy antikomerčního aktivismu,
které můžeme pozorovat zejména ve veřejném prostoru. Zaměří se také na situaci
v oblasti angažovaného umění u nás a představí některé z nejvýznamnějších umělců
a uměleckých uskupení, která na poli tohoto druhu umění v České republice působí.
Autorka přiblíží čtenáři také některé jejich zajímavé akce a díla. Studijní text ocen
zejména studenti výtvarné výchovy nebo uměleckých oborů.
Publikace ke stažení
|
|
Tatána Šteiglová
Česká textilní tvorba 2. poloviny 20. století
Text pojednává o proměně české tapisérie 2. poloviny 20. století v jejích nejvýznamnějších obdobích a v kontextu s dynamickým vývojem světové tapisérie, ve kterých směřovala ke svébytnému výtvarnému projevu a k volné tvorbě. Zvláštní pozornost je věnována fenoménu české tapisérie 60. a 70. let minulého století, kdy dosahovala významných vrcholu nejen na domácí půdě, ale přinášela i nové impulsy pro světovou textilní tvorbu, i jejím stěžejním představitelům, kteří se na těchto změnách podíleli. Autorka věnuje pozornost i vlivům světové tvorby na českou tapisérii v 80. a 90. letech 20. století a snaží se ji představit v celé její mnohotvárnosti a rozmanitosti. Součástí textu jsou i medailony jednotlivých umělců s ukázkami jejich tvorby.
Publikace ke stažení
|
|
Veronika Jurečková
Dějiny umění v souvislostech
V předkládaném metodickém textu představujeme čtyři modelové lekce z dějin umění středověku pro gymnázia. Na příkladech Tapiserie z Bayeux, Přebohatých hodinek vévody z Berry, rotundy ve Znojmě a českých středověkých iluminovaných rukopisů demonstrujeme propojení uměleckohistorického zkoumání se společenskými otázkami a s aktuálními tématy, která studenty zajímají a která se jich osobně či nepřímo dotýkají. Výuku utváříme na základech tzv. opravdového učení (z angličtiny authentic instruction) a kritické interpretace (art criticism). Nechceme, aby se naučené znalosti „kodifikovaných“ tezí a pojmů z dějin umění jevily studentům jako zbytečné, bez jakékoli souvislosti s jejich reálným a praktickým životem. Strategii tohoto edukačního přístupu vidíme v poselství hesla „umění pro život“ a ne v „umění pro umění“. Podněcováním studentů k hlubšímu uvažování o obsahu uměleckých děl dosahujeme rozvoje jejich klíčových kompetencí a zároveň rozvíjíme jejich znalosti.
Publikace ke stažení
|
|
Jana Jiroutová
Muzejní a galerijní pedagogika pohledem zahraničních odborníků
Muzejní a galerijní pedagogika je studijní text určený studentům oboru, jenž stručně shrnuje danou problematiku, představuje klíčovou terminologii a uvádí hlavní české i zahraniční představitele, kteří svým výzkumem položili základní kámen oboru či významně přispěli k jeho vývoji. Přínosem textu je především představení významných zahraničních autorů a jejich pojetí muzejní pedagogiky.
Publikace ke stažení
|
|
Robert Buček
Technologie keramické výroby
Publikace se věnuje procesu keramické výroby ve všech jeho fázích. V jednotlivých kapitolách jsou rozebrány konkrétní postupy a příklady doplněné fotografiemi a nákresy daných situací. Studijní text je určen studentům výtvarné tvorby a výtvarné výchovy a také všem zájemcům o keramiku.
Publikace ke stažení
|
|
Hana Myslivečková
Románské umění v českých zemích
CD koncipované jako diaporama románského umění v českých zemích se váže k výuce předmětu Dějiny umění 2 – Výtvarné umění evropského středověku a je interaktivním pomocným studijním materiálem určeným především posluchačům jednooborového a dvouoborového bakalářského studia Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Navazuje na přednášky přibližující vývoj románského umění v evropském kontextu.
Prostřednictvím přehledně strukturované osnovy učební látky selektivního charakteru, bohaté fotografické i grafické dokumentace doprovázené on line dostupnými materiály a odkazy, chce CD studenty podnítit k samostatnému studiu formou srovnávání, vyhledávání a doplňování dalších informací v odborné literatuře i na internetu. Cílem studijního materiálu je vést studenty k upevnění získaných teoretických znalostí oporou o četné vizuální podněty různého charakteru. V neposlední řadě chce být materiál vodítkem k hlubšímu pochopení umění dané epochy, klíčových uměleckohistorických témat a rovněž podporou pro rozvoj schopnosti uměleckohistorické analýzy a kritického myšlení, ke kterým jsou studenti vedeni v průběhu samotných přednášek. Výběr památek a artefaktů je limitován zaměřením a rozsahem výuky v daném typu studia, nečiní si nárok na úplnost a proto je do jisté míry subjektivní. Text není kontinuálním uceleným výkladem látky, ale předpokládá základní dějepisné vědomosti na úrovni středoškolského gymnaziálního studia, znalost slohových charakteristik a souvislostí i příslušné uměleckohistorické terminologie v rozsahu základních příruček odborných pojmů (viz příloha a seznam literatury). Materiál může posloužit také jako podklad pro souhrnné opakování učiva.
|
|
Hana Myslivečková
Gotické umění v českých zemích
CD koncipované jako diaporama gotického umění v českých zemích se váže k výuce předmětu Dějiny umění 2 – Výtvarné umění evropského středověku a je interaktivním pomocným studijním materiálem určeným především posluchačům jednooborového a dvouoborového bakalářského studia Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Navazuje na přednášky přibližující vývoj gotického umění v evropském kontextu.
Prostřednictvím přehledně strukturované osnovy učební látky selektivního charakteru, bohaté fotografické i grafické dokumentace doprovázené on line dostupnými materiály a odkazy, chce CD studenty podnítit k samostatnému studiu formou srovnávání, vyhledávání a doplňování dalších informací v odborné literatuře i na internetu. Cílem studijního materiálu je vést studenty k upevnění získaných teoretických znalostí oporou o četné vizuální podněty různého charakteru. V neposlední řadě chce být materiál vodítkem k hlubšímu pochopení umění dané epochy, klíčových uměleckohistorických témat a rovněž podporou pro rozvoj schopnosti uměleckohistorické analýzy a kritického myšlení, ke kterým jsou studenti vedeni v průběhu samotných přednášek. Výběr památek a artefaktů je limitován zaměřením a rozsahem výuky v daném typu studia, nečiní si nárok na úplnost a proto je do jisté míry subjektivní. Text není kontinuálním uceleným výkladem látky, ale předpokládá základní dějepisné vědomosti na úrovni středoškolského gymnaziálního studia, znalost slohových charakteristik a souvislostí i příslušné uměleckohistorické terminologie v rozsahu základních příruček odborných pojmů (viz příloha a seznam literatury). Materiál může posloužit také jako podklad pro souhrnné opakování učiva.
|
|
Hana Myslivečková
Gotické umění v českých zemích
CD koncipované jako diaporama gotického umění v českých zemích se váže k výuce předmětu Dějiny umění 3 – Výtvarné umění evropské renesance a je interaktivním pomocným studijním materiálem určeným především posluchačům jednooborového a dvouoborového bakalářského studia Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Navazuje na přednášky přibližující vývoj gotického umění v evropském kontextu.
Prostřednictvím přehledně strukturované osnovy učební látky selektivního charakteru, bohaté fotografické i grafické dokumentace doprovázené on line dostupnými materiály a odkazy, chce CD studenty podnítit k samostatnému studiu formou srovnávání, vyhledávání a doplňování dalších informací v odborné literatuře i na internetu. Cílem studijního materiálu je vést studenty k upevnění získaných teoretických znalostí oporou o četné vizuální podněty různého charakteru. V neposlední řadě chce být materiál vodítkem k hlubšímu pochopení umění dané epochy, klíčových uměleckohistorických témat a rovněž podporou pro rozvoj schopnosti uměleckohistorické analýzy a kritického myšlení, ke kterým jsou studenti vedeni v průběhu samotných přednášek. Výběr památek a artefaktů je limitován zaměřením a rozsahem výuky v daném typu studia, nečiní si nárok na úplnost a proto je do jisté míry subjektivní. Text není kontinuálním uceleným výkladem látky, ale předpokládá základní dějepisné vědomosti na úrovni středoškolského gymnaziálního studia, znalost slohových charakteristik a souvislostí i příslušné uměleckohistorické terminologie v rozsahu základních příruček odborných pojmů (viz příloha a seznam literatury). Materiál může posloužit také jako podklad pro souhrnné opakování učiva.
|