MODUL MUZEJNÍ PEDAGOGIKA
Ve STAGu má zkratku KVV/Y1***
Garantuje: Mgr. Petra Šobáňová, Ph.D.,
petra.sobanova@upol.cz
Absolvováním modulu si student rozšíří svoji kvalifikaci pro vykonávání profese muzejního a galerijního pedagoga, animátora výtvarného umění, lektora animací (se zaměřením na zprostředkování výtvarného umění a kultury)
PŘEDMĚTY:
1. Muzejní pedagogika: Muzejní pedagogika prizmatem muzeologie a pedagogiky, doména muzejní pedagogiky, začlenění muzejní pedagogiky do systému pedagogických věd, problematika edukace v muzeu, jejího obsahu a cílů. Úvod do problematiky muzeologie, muzeologie jako věda zabývající se fenoménem muzealizace. Rysy muzeálie. Historické projevy muzejního fenoménu, vývoj muzejních institucí, problematika sběratelství, motivace sbírkotvorné činnosti, definice muzea, muzejní typologie. Nástin teorie selekce, tezaurace a prezentace, vše s orientací na muzea umění. Role muzejního pedagoga v procesu muzealizace. Vzdělávací strategie muzea.
Petra Šobáňová KVV/Y1MPE
2. Expresivní interpretace uměleckého díla: Obsahem předmětu je problematika tvůrčího zpřístupňování a interpretace uměleckého díla a hledání originálních možností komunikace s uměleckým dílem. Během výuky budou prakticky představeny rozličné formy a metody zpřístupňování muzeálie využitelné nejen během realizace edukačního programu muzea a galerie, ale i v běžném edukačním procesu na školách. Pozornost bude věnována také „mezím interpretace“ a odrazu současných teorií interpretace v práci muzejního pedagoga. Disciplína pěstuje schopnost studentů porozumět sbírkovým předmětům muzea a nacházet vhodné způsoby jeho interpretace, přístupné co nejširší škále návštěvnických skupin. Realizace řady praktických etud rozvíjí didaktické kompetence absolventů a zaměřuje se na jejich schopnost aplikace ukázkových metod a postupů do vlastní praxe. Studenti si osvojí konkrétní metody široce uplatnitelné v muzejní edukaci.
Petra Šobáňová KVV/Y1EIU
3. Hendikepovaný návštěvník muzea: Cílem předmětu je připravit studenty na práci s netypickými skupinami návštěvníků muzea, konkrétně s jedinci se specifickými vzdělávacími potřebami, definovanými školským zákonem. V rámci disciplíny se studenti seznámí se základními druhy zdravotního postižení a znevýhodnění, dále se specifiky konkrétních národnostních menšin a cizinců v ČR.
Naučí se základům komunikace s těmito skupinami s ohledem na budoucí kvalifikaci muzejního pedagoga. Důraz bude kladen na profesionální interpretaci chování žáků a osob s ohledem na jejich speciální vzdělávací potřeby, původ, sociokulturní prostředí a přizpůsobení projektů těmto žákům a osobám.
Lenka Hetová KVV/Y1HNM
4. Dějepis umění v současnosti: Přehled o metodologických proměnách oboru dějin umění v posledních desetiletích. Vznik, rozšíření a působení nových teoretických konceptů v západní debatě o umění (vizuální studia, dekonstrukce, feminismus, postkolonialismus, sociobiologie, neuroestetika ad.) a jejich konfliktní i obohacující střetávání s „tradičními“ přístupy a důrazy (humanistické dějiny umění, pozitivismus, ikonografie ad.). Projevy těchto posunů v pojetí klíčových uměleckohistorických témat (kánon, autor, styl ad.), vlivy na podobu profesních institucí, změny v publikační, výstavní praxi, v památkové péči a praxi popularizace kulturního dědictví. Diskuse o významných textech.
Martin Horáček KVV/Y1DUS
5. Artefiletika: Cílem zážitkového výcviku je seznámit studenty s artefiletickými pedagogickými přístupy a metodami se zaměřením na výtvarný projev. Během kurzu se využívá tradičních i netradičních výtvarných postupů s imaginací a dramatizací. Pohybujeme se v rovině výrazové hry, mezi expresí, reflexí a v rovině reflektivního dialogu. Ve výuce budou využívány příklady z reflektivní praxe a rozvíjení kritického myšlení v současné výchově uměním. Cílem je také seznámit studenty s pojmem arteterapie, s tím, k čemu slouží, jakou má podobu, obsah a cíle. Důraz je kladen na rozvíjení pedagogických kompetencí a schopnost evaluace vlastních edukačních programů se zřetelem na muzejní pedagogiku.
Petr Exler KVV/Y1ART
6. Intermediální postupy v animační praxi: Obsahem disciplíny je specifický způsob zprostředkování uměleckých děl pomocí intermediálních postupů. V teoretické a praktické rovině probíhá výzkum možností propojení tradičních médií (malba, kresba, prostorové vytváření) s médii novými (performance, environment, instalace, digitální fotografie, video). Cílem kurzu je přiblížit vybrané artefakty divákům kombinací předem připravených projektů s flexibilními proměnami vyplývajícími z reakcí účastníků jejich realizace. Důraz je kladen na performativní a kolaborativní postupy. V tomto procesu se setkává bezprostřední emocionální prožitek s racionální analýzou, imanentní obsah a forma zprostředkovávaných artefaktů je vystavena novému, otevřenému systému interpretace, kterou přináší současný diskurs vizuálního umění a v obecnější rovině způsoby komunikace v dnešní mediální společnosti.
Vladimír Havlík KVV/Y1IPA
7. Pracovní listy v muzejní edukaci: Koncepce, struktura a grafický návrh animačních pracovních listů pro podporu procesu učení v oblasti výtvarného umění a kultury. Schopnost vyjádření daného tématu grafickými prostředky se zřetelem na interaktivitu a schopnost přenosu informací. Realizace návrhů pomocí příslušného grafického SW (Adobe Photoshop, Adobe InDesign, Corel Draw).
Tomáš Chorý KVV/Y1PLM
8. Management kulturních a vzdělávacích projektů: Příprava v oblasti manažerských dovedností. Financování kulturních aktivit (z jakých prostředků je kultura u nás financována, kde hledat finanční zdroje, jak o finanční prostředky požádat). Orientace v systému grantů, nadací, firemního, individuálního dárcovství a sponzoringu. Vytvoření vlastního projektu se všemi jeho náležitostmi. Disciplína připraví studenta na realitu fungování kulturních institucí v ČR a vybaví ho pro praxi užitečnými a nezbytnými dovednostmi.
Veronika Jurečková KVV/Y1MKP
9. Galerijní animace: V přednáškové části předmětu se studenti seznámí s možnými způsoby zprostředkování uměleckých děl v muzeu či galerii, především jim bude představen osobitý druh zážitkově vzdělávací aktivity – galerijní animace. Poznají její strukturu, typologii a rozmanité metody užívané během muzejní edukace. Následná praktičtěji zaměřená část výuky bude postavena na prezentaci vybraných částí již realizovaných i aktuálně probíhajících animačních programů v prostorách MUO. Na ukázky naváže didaktický rozbor muzejního pedagoga, příp. diskuze o tématu se studenty. Studenti sami se poté pokusí vytvořit a realizovat ve skupině funkční animační etudu inspirovanou aktuálními výstavami MUO. Po jednotlivých výstupech bude následovat reflexe provedená jak muzejními pedagogy, tak účastníky programu z řad studentů.
Marek Šobáň KVV/Y1GAN
10. Praxe v galerijní instituci: Disciplína představí studentům současné trendy vzdělávání v kulturních institucích. Problematika práce s veřejností všech věkových kategorií bude prezentována na zrealizovaných programech a podrobněji se zaměříme na základní formu muzejní edukace, kterou je animační program. Obsahem výuky budou teoretická východiska muzejní edukace i praktické ukázky programů Muzea umění Olomouc a jiných kulturních institucí v České republice i v zahraničí. Důraz bude kladen na individuální přístup k realizaci programů, na aktivní učení a učení prostřednictvím praktických činností.
Michaela Johnová Čapková KVV/Y1PGI
Přílohy k záznamu