Modul s názvem Rozšiřující výtvarná výchova se zaměřením na speciální pedagogiku, byl sestaven pro studenty speciální pedagogiky neučitelského směru. Nabízí možnosti rozšíření znalostí, dovedností a zkušeností s výtvarnými prostředky na základě vlastního prožitku
a zážitku. Ty pak mohou aplikovat nejen v rámci osobnostního a profesního vývoje, ale také
v odborné praxi s osobami se speciálními potřebami.
Možnosti tvůrčího vyjádření prostřednictvím výtvarné akce. Historie akčního umění od 60. let do současnosti. Praktické etudy: experimentální kresebný dialog, psychofyzické akce v prostoru, multimediální performance a další.
KVV/Y6AT1
Akční tvorba 2. - Doc. Vladimír Havlik
Možnosti tvůrčího vyjádření prostřednictvím výtvarné akce. Zaměřeno především na nová média. Praktické etudy: experimentální kresebný dialog, psychofyzické akce v prostoru, multimediální performance a další.
KVV/Y6AT2
Výtvarná tvorba jako procesový prožitek - Doc. Petr Jochmann
Výukový blok bude mít charakter workshopu: 1) úvodní seznámení s některými zážitkovými celostními směry a metodami (procesová práce, jádrový šamanismus…), s jejich základními koncepty a terminologií; 2) výtvarná práce ve skupinách (trojice) s důrazem na prožívání pracovního procesu; 3) integrace prožívání (verbální a nonverbální zpracování prožitku); informativní prezentace předchozích pedagogických výsledků.
KVV/Y6VTP
Předmět seznámí studenty s možnými způsoby intepretace výtvarného díla, důraz bude kladen především na tzv. expresívní interpretaci, která je v muzejně pedagogické praxi využívána během galerijních animací. Předmětem zájmu se stanou vybraná díla starého, moderního, ale i současného umění ze sbírek Muzea umění Olomouc. Při jejich zprostředkování bude uměleckohistorický výklad doplněn o zážitkové aktivity z oblasti výtvarné výchovy a tvořivé dramatiky.
KVV/Y6JI
Artefiletické modelování - Mgr. Petr Exler Ph.D.
Obsahem zážitkového výcviku je seznámení s artefiletickými pedagogickými přístupy a metodami se zaměřením na výtvarný projev. Během kurzu se využívá tradičních i netradičních výtvarných postupů s imaginací a dramatizací. Pohybujeme se v rovině výrazové hry, mezi expresí, reflexí a rovině reflexního dialogu. Ve výuce budou využívány příklady z reflexivní praxe a rozvíjení kritického myšlení v rovině reflektivního dialogu. Studenti se také seznamují s pojmem arteterapie, k čemu slouží, jakou má podobu, obsah a cíle.
Důraz je kladen na rozvíjení pedagogických kompetencí a schopnost evaluace vlastních edukačních programů se zřetelem na muzejní pedagogiku.
KVV/Y6ADP
Artefiletické a dramické projektování - Mgr. Oldřich Müller, Ph.D.
Cílem workshopu je předání základních teoretických poznatků a praktických zkušeností týkajících se možností využití prostředků dramatického a výtvarného umění k rozvoji osobnostně-sociálních kompetencí jedinců intaktních i z různých příčin znevýhodněných. Dílčí obsahový cíl se zaměřuje na teorii a metodologii přístupů, které uvedené prostředky specificky aplikují – zejména na teorii a metodologii dramiky. Součástí workshopu je sebezkušenostn&i acute; prožitkově laděný výcvik účastníků směřující do dané oblasti. KVV/Y6ADP
Kreativita - Mgr. Miluše Hutyrová, Ph.D.
Cílem předmětu je nabídnout pojetí kreativity, které vychází z každodenního života, podněcuje další rozvoj člověka, stimuluje intuici a vhled, imaginaci, pomáhá utvářet sebepojetí, sebevědomí, kultivovat mentální procesy, akceptoval odlišnosti a rozvíjí schopnost analogie a propojování souvislostí.
KVV/Y6KR
Práce s příběhy - Mgr. Miluše Hutyrová, Ph.D.
Předmět bude zaměřený na seznámení se základními koncepty narativního přístupu a možností jejich využití v edukačním procesu (problém, nositel problému, jejich externalizace a hledání alternativních příběhů) ve vzájemných předpokladech, vztazích a provázení v kontextu různorodosti, např. pomalosti a rychlosti.
KVV/Y6PP
Tvůrčí fotografie 2. - Ing. Vladimír Janek
Předmět navazuje na Fotografii 1 a představí v základních úrovních snímkovou techniku, výrazové prostředky tvůrčí fotografie a jejich aplikace při praktickém cvičení zaměřeném na ateliérovou fotografii. Cílem je získání základních řemeslných dovednosti při fotografování.
KVV/Y6TF2