Objekt a materiál v umení a edukácií Hl. řešitel: Mgr. Timotej Blažek Anotace: Celkovým cieľom projektu je prieskum priestorovej tvorby – objektovej a materiálu v edukácií a vo výtvarnom umení. Súčasťou projektu sú výskumné pobyty. Návšteva relevantných inštitúcií – vysokých škôl, ktoré vo svojom programe ponúkajú študentom, na poli umeleckom, ale aj pedagogickom, vzdelávanie v oblasti priestorovej tvorby, poskytne zdroj cenných informácií, ktoré budú následne publikované. Výsledky budú zhrnuté v čiastkovej stati cielenej monografie. Nosnou témou monografie bude „Objekt a matéria v umení a v edukácií.“ Monografia bude určená tak pre odbornú pedagogickú a umeleckú obec, ako aj pre študentov vysokých škôl. Jej koncepcia bude pozostávať zo štyroch pohľadov na tému od šiestich autorov čiastkových statí. Z pohľadu pedagogického a z pohľadu autorky – umelkyne, pojedná tému Doc. PaedDr. Hana Babyrádová Stehlíková, Ph.D.. Stať s názvom „Materia prima“ ako zdroj kľúčovej idey diela a základného princípu edukácie“, bude zameraná na kazuistické štúdie typológie prístupov umelcov a výtvarných pedagógov k pojatiu materiálu ako východiska tvorby. Pedagogika Bauhausu ako východisko kreatívnej práce, materiálový experiment v digitálnej fotografii je téma stati od Mgr. J. Sosnu. Ľudský príbeh materiálu – ikonológia organických materiálov v súčasnom šperku – objekte je téma výskumu a prípadových štúdií Mgr.Art Kristýny Španihelovej, ArtD. Staťou pojednávajúcou o objekte ako výtvarnej stratégii v študentských vysokoškolských prácach z ateliéru Objektu, kovu a šperku Katedry výtvarnej výchovy v Olomouci prispeje hlavný riešiteľ Mgr. Timotej Blažek. V nasledujúcej podkapitole autor zhrnie rozhovory a dáta získané zo študijných pobytov doplnené o fotodokumentáciu. Štúdiou venovanou problematike materiálovej a priestorovej premeny objektu na prelome tisícročia, vychádzajúcej z historického kontextu priestorovej tvorby prispeje Doc. PhDr. Olga Badalíková, Ph.D.. Posledným autorom, ktorý prispeje do monografie a rozšíri pedagogicko-umelecký konsenzus objektovej tvorby a materiálu o náhľad filozofický bude PhDr. Jozef Žilinek, Ph.D. z Ústavu literárnej a umeleckej komunikácie Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. Výstup: publikace Objekt a materiál v umení a edukácii
|
|
Současné umění jako téma ve středoškolské výuce Hlavní řešitelka: Mgr. Magdalena Adámková Turzová Anotace: Předmětem projektu je realizace empirického výzkumu v oblasti středoškolské výtvarné pedagogiky. Tento výzkum je součástí dizertační práce hlavní řešitelky Magdaleny Adámkové Turzové a zaměřuje se na zkoumání toho, jakým způsobem je prezentováno téma současného umění ve výuce na středních odborných školách s výtvarným zaměřením – zajímá nás, z jakých zdrojů pedagogové čerpají podklady pro výuku tohoto tématu, jaké metody ve vztahu k tématu volí, kde dochází v rámci výuky k přímému setkání se současným uměleckým dílem (galerie, veřejný prostor). Plánovaný výzkum v rámci projektu IGA si dále klade za cíl zjistit, z jakých dalších zdrojů se studenti o současném umění dozvídají a jaké jsou jejich osobní preference v této oblasti. Výstup: publikace Učit umění – učitel a žák v labyrintu současného umění
|
|
Autoři v obrazu Hl. řešitel: Mgr. Alexandr Jančík Anotace: Projekt "Autoři v obrazu" by měl zprostředkovat formou řízených diskuzí, které budou v upravené podobě zpracovány do publikace, která by měla být součástí projektu, osobní kontakt s audiovizuálními tvůrci a to formou autorských prezentací, které budou zaznamenávány a zpracovávány do podoby dlouhodobě využitelných studijních materiálů obsahujícím videozáznamy a textové analýzy umělecké tvorby konkrétních tvůrců. Tento materiál bude sloužit jak k plnohodnotným studijním účelům, tak k vlastnímu výzkumnému záměru dizertační práce Alexandra Jančíka, jež by se měla zabývat nejen žánrovým rozdělením a možnostmi hiearchizace kategorií, které jsou různými způsoby produkovány ze strany umělců, ale také např. jaký význam a jakou zpětnou vazbu může vyvolat sebezobrazení z hlediska edukace v případě studentů výtvarných oborů, jak může komunikační strategie autorského sebezobrazení ovlivňovat potenciální percipienty a co znamená otočit kameru proti sobě. Nedílnou součástí projektu budou videoinstalace v existujícím výstavním prostoru Galerie Monitor, která se nachází v Uměleckém centru UP Konvikt a další související výstavní či performativní akty ve veřejném prostoru Olomouce.
|
|
Užitečná symbióza reloaded Hlavní řešitelka: Mgr. Petra Šobáňová, Ph.D. Anotace: Projekt Užitečná symbióza reloaded rozvíjí aktuální téma vzájemného vztahu umění a vědy. Během mezioborového výzkumného šetření budou řešitelé zkoumat netradiční souvislosti výtvarného umění a odborně zpracují problematiku prolínání umění a exaktních oborů. Hlavním výstupem projektu bude anglicky psaná odborná kniha, jejímž obsahem budou výsledky zkoumání vzájemného vztahu umění a vědy a prezentace forem jejich vzájemného prolínání a ovlivňování. Autoři přitom zohlední také edukační rozměr těchto průniků a budou prezentovat příklady edukačních projektů integrujících přírodovědné a společenskovědní poznatky s uměleckou tvorbou. Projekt navazuje na předchozí grant Pavla Formana a Terezy Hrubé Užitečná symbióza a počítá se zapojením širšího týmu výzkumníků Univerzity Palackého v Olomouci a amerických pracovišť University of Southern Indiana v Evansville (Indiana) a Brescia University v Owensboro (Kentucky). Oblastí interdisciplinárního výzkumu je teorie vědy, filozofie, teorie a dějiny umění a pedagogika, resp. didaktika výtvarné výchovy. Výstup: publikace Užitečná symbióza reloaded Citace: Členové autorského kolektivu: Jan Andres, Olga Badalíková, Štěpánka Bieleszová, David Black, Hilary A. Braysmith, Pavel Forman, Leigh Anne Howard, Tereza Hrubá, Jiří Chmelík, Jana Jiroutová, David Medek, Robert Millard-Mendez, Štefan Novosad, Nancy Raen-Mendez, Anna Ronovská, Hana Stehlíková Babyrádová, Petra Šobáňová, Lucie Tikalová
|
|
Uvnitř a vně: sociální a edukativní aspekty výtvarné tvorby v prostředí školy a ve veřejném prostoru Hl. řešitelka: Mgr. Jana Musilová Anotace: Projekt je zaměřen na parciální úkoly výzkumu sledované v disertačních projektech řešitelů a na vytvoření transdisciplinárního modelu výzkumu založeného na propojení oblastí výtvarné pedagogiky, nových médií a výtvarného umění ve veřejném prostoru. Stěžejním úkolem výzkumu je charakterizovat aspekty výtvarné tvorby ve vztahu k výchově a současné společnosti. Řešitelé projektu budou realizovat výzkum na různých typech středních škol v Olomouci (soukromá x státní, odborná x všeobecně-vzdělávací) a sledovat rozdíly v práci studentů jednotlivých škol. Výsledky výzkumů řešitelů budou publikovány v tištěné monografii nazvané Uvnitř a vně - sociální a edukativní aspekty výtvarné tvorby v prostředí školy a ve veřejném prostoru a na odborných vědeckých konferencích v ČR i zahraničí. BABYRÁDOVÁ, Hana et al. Uvnitř a vně: sociální a edukativní aspekty výtvarné tvorby v prostředí školy a ve veřejném prostoru. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 151 s. Monografie. ISBN 978-80-244-4073-6.
|
|
Nové technologie v české muzejní edukaci Hl. řešitelka: Mgr. Jolana Lažová Anotace Projekt byl zaměřen na výzkumné šetření v oblasti muzejní a galerijní edukace v České republice. Hlavním cílem bylo zjistit, zda a jakým způsobem jsou využívány nové technologie v českých muzeích a galeriích a jejich edukačních programech. Výsledky byly prezentovány na konferencích a shrnuty ve výsledné publikaci. Výstup: publikace Muzeum versus digitální éra
|
|
Edukace dějin umění v kontextu výtvarné výchovy Hl. řešitelka: Mgr. Veronika Jurečková Anotace: Smyslem projektu bylo prezentovat zahraničnímu publiku dílčí závěry z probíhajícího výzkumu, jehož smyslem je mimo jiné odpovědět na otázku, jak a zda se závěry současné historiografie a teorie dějin umění didakticky transformují v oblasti edukace dějin umění v gymnaziálním vzdělávání, konkrétně jak a zda jsou didakticky transformovány ve vzdělávacím obsahu. Na podkladu zkoumání významných studií a výzkumů z oblasti dějin umění a edukace dějin umění jsme se zaměřili na jednotlivé problematické jevy, které při výuce dějin umění nastávají a které v rámci probíhajícího výzkumu současné praxe výuky dějin umění na středních školách sledujeme. Všímáme si například vyváženosti vzdělávacího obsahu a míry zapojení regionálních témat, vztahu k potřebám reálného života, uvědomování si odlišné povahy edukace dějin umění v kontextu výtvarné výchovy nebo míry integrace estetiky a kritického myšlení do edukace dějin umění. Výstup: publikace. JUREČKOVÁ Veronika, ŠOBÁŇOVÁ Petra, ŠTĚPÁNKOVÁ Kateřina, STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ Hana a Jan SLAVÍK. 2015. Creative Expressive Inspirational Art Education. Praha: Nakladatelství Franze Kafky. ISBN 978-80-86911-46-5.115 s. |