katedra výtvarné výchovy pdf up
CZ | EN
  • KVV
    • O katedře
    • Pro studenty
    • Pro uchazeče
    • Předměty
    • Publikace
    • Galerie
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Mapa stránek
  • Projekty
    • IGA projekty
    • Vizuální komunikace
    • Basement Projekt
    • Bez názvu. Nedatováno.
    • International virtual conference 2020
    • Projekt IGA Umění ve veřejném prostoru
    • Inovace výtvarně-ped. oborů
    • VV ve světě souč. umění
    • Výzkumné projekty KVV
  • Kultura, Umění a Výchova
    IGA projekty
  • 2023
  • 2022
  • 2017
  • 2018
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2010

Objekt a materiál v umení a edukácií

Hl. řešitel: Mgr. Timotej Blažek
Spoluřešitelé: doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D., Mgr. Jiří Sosna

Anotace: Celkovým cieľom projektu je prieskum priestorovej tvorby – objektovej a materiálu v edukácií a vo výtvarnom umení. Súčasťou projektu sú výskumné pobyty. Návšteva relevantných inštitúcií – vysokých škôl, ktoré vo svojom programe ponúkajú študentom, na poli umeleckom, ale aj pedagogickom, vzdelávanie v oblasti priestorovej tvorby, poskytne zdroj cenných informácií, ktoré budú následne publikované. Výsledky budú zhrnuté v čiastkovej stati cielenej monografie. Nosnou témou monografie bude „Objekt a matéria v umení a v edukácií.“ Monografia bude určená tak pre odbornú pedagogickú a umeleckú obec, ako aj pre študentov vysokých škôl. Jej koncepcia bude pozostávať zo štyroch pohľadov na tému od šiestich autorov čiastkových statí. Z pohľadu pedagogického a z pohľadu autorky – umelkyne, pojedná tému Doc. PaedDr. Hana Babyrádová Stehlíková, Ph.D.. Stať s názvom „Materia prima“ ako zdroj kľúčovej idey diela a základného princípu edukácie“, bude zameraná na kazuistické štúdie typológie prístupov umelcov a výtvarných pedagógov k pojatiu materiálu ako východiska tvorby. Pedagogika Bauhausu ako východisko kreatívnej práce, materiálový experiment v digitálnej fotografii je téma stati od Mgr. J. Sosnu. Ľudský príbeh materiálu – ikonológia organických materiálov v súčasnom šperku – objekte je téma výskumu a prípadových štúdií Mgr.Art Kristýny Španihelovej, ArtD. Staťou pojednávajúcou o objekte ako výtvarnej stratégii v študentských vysokoškolských prácach z ateliéru Objektu, kovu a šperku Katedry výtvarnej výchovy v Olomouci prispeje hlavný riešiteľ Mgr. Timotej Blažek. V nasledujúcej podkapitole autor zhrnie rozhovory a dáta získané zo študijných pobytov doplnené o fotodokumentáciu. Štúdiou venovanou problematike materiálovej a priestorovej premeny objektu na prelome tisícročia, vychádzajúcej z historického kontextu priestorovej tvorby prispeje Doc. PhDr. Olga Badalíková, Ph.D.. Posledným autorom, ktorý prispeje do monografie a rozšíri pedagogicko-umelecký konsenzus objektovej tvorby a materiálu o náhľad filozofický bude PhDr. Jozef Žilinek, Ph.D. z Ústavu literárnej a umeleckej komunikácie Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.

Výstup: publikace Objekt a materiál v umení a edukácii


 

Současné umění jako téma ve středoškolské výuce
(empirický výzkum na středních školách s výtvarným zaměřením a cyklus řízených rozhovorů s umělci – pedagogy)

Hlavní řešitelka: Mgr. Magdalena Adámková Turzová
Spoluřešitel: Doc. Mgr. Vladimír Havlík

Anotace: Předmětem projektu je realizace empirického výzkumu v oblasti středoškolské výtvarné pedagogiky. Tento výzkum je součástí dizertační práce hlavní řešitelky Magdaleny Adámkové Turzové a zaměřuje se na zkoumání toho, jakým způsobem je prezentováno téma současného umění ve výuce na středních odborných školách s výtvarným zaměřením – zajímá nás, z jakých zdrojů pedagogové čerpají podklady pro výuku tohoto tématu, jaké metody ve vztahu k tématu volí, kde dochází v rámci výuky k přímému setkání se současným uměleckým dílem (galerie, veřejný prostor). Plánovaný výzkum v rámci projektu IGA si dále klade za cíl zjistit, z jakých dalších zdrojů se studenti o současném umění dozvídají a jaké jsou jejich osobní preference v této oblasti.

Výstup: publikace Učit umění – učitel a žák v labyrintu současného umění


 

 

Autoři v obrazu
(prezentace, řízené diskuze, textové analýzy a videodokumentace uměleckých projektů vybraných českých umělců soustředících se na akt sebezobrazení ve vlastních dílech a možnosti aplikace jejich přístupů na tvorbu studentů výtvarné výchovy)

Hl. řešitel: Mgr. Alexandr Jančík
Spoluřešitel: Doc. Vladimír Havlík

Anotace: Projekt "Autoři v obrazu" by měl zprostředkovat formou řízených diskuzí, které budou v upravené podobě zpracovány do publikace, která by měla být součástí projektu, osobní kontakt s audiovizuálními tvůrci a to formou autorských prezentací, které budou zaznamenávány a zpracovávány do podoby dlouhodobě využitelných studijních materiálů obsahujícím videozáznamy a textové analýzy umělecké tvorby konkrétních tvůrců. Tento materiál bude sloužit jak k plnohodnotným studijním účelům, tak k vlastnímu výzkumnému záměru dizertační práce Alexandra Jančíka, jež by se měla zabývat nejen žánrovým rozdělením a možnostmi hiearchizace kategorií, které jsou různými způsoby produkovány ze strany umělců, ale také např. jaký význam a jakou zpětnou vazbu může vyvolat sebezobrazení z hlediska edukace v případě studentů výtvarných oborů, jak může komunikační strategie autorského sebezobrazení ovlivňovat potenciální percipienty a co znamená otočit kameru proti sobě. Nedílnou součástí projektu budou videoinstalace v existujícím výstavním prostoru Galerie Monitor, která se nachází v Uměleckém centru UP Konvikt a další související výstavní či performativní akty ve veřejném prostoru Olomouce.


 

Užitečná symbióza reloaded

Hlavní řešitelka: Mgr. Petra Šobáňová, Ph.D.
Spoluřešitelky: Mgr. Tereza Hrubá, Mgr. Lucie Tikalová

Anotace: Projekt Užitečná symbióza reloaded rozvíjí aktuální téma vzájemného vztahu umění a vědy. Během mezioborového výzkumného šetření budou řešitelé zkoumat netradiční souvislosti výtvarného umění a odborně zpracují problematiku prolínání umění a exaktních oborů. Hlavním výstupem projektu bude anglicky psaná odborná kniha, jejímž obsahem budou výsledky zkoumání vzájemného vztahu umění a vědy a prezentace forem jejich vzájemného prolínání a ovlivňování. Autoři přitom zohlední také edukační rozměr těchto průniků a budou prezentovat příklady edukačních projektů integrujících přírodovědné a společenskovědní poznatky s uměleckou tvorbou. Projekt navazuje na předchozí grant Pavla Formana a Terezy Hrubé Užitečná symbióza a počítá se zapojením širšího týmu výzkumníků Univerzity Palackého v Olomouci a amerických pracovišť University of Southern Indiana v Evansville (Indiana) a Brescia University v Owensboro (Kentucky). Oblastí interdisciplinárního výzkumu je teorie vědy, filozofie, teorie a dějiny umění a pedagogika, resp. didaktika výtvarné výchovy.

Výstup: publikace Užitečná symbióza reloaded

Citace:
ŠOBÁŇOVÁ, Petra et al. Useful Symbiosis: Science, technology, Art & Art Education. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 430 s. ISBN 978-80-244-4853-4.

Členové autorského kolektivu: Jan Andres, Olga Badalíková, Štěpánka Bieleszová, David Black, Hilary A. Braysmith, Pavel Forman, Leigh Anne Howard, Tereza Hrubá, Jiří Chmelík, Jana Jiroutová, David Medek, Robert Millard-Mendez, Štefan Novosad, Nancy Raen-Mendez, Anna Ronovská, Hana Stehlíková Babyrádová, Petra Šobáňová, Lucie Tikalová


 

Uvnitř a vně: sociální a edukativní aspekty výtvarné tvorby v prostředí školy a ve veřejném prostoru

Hl. řešitelka: Mgr. Jana Musilová
Spoluřešitelé: Mgr. Lucie Tikalová, Mgr. Jiří Sosna, Doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D., Mgr. Petra Šobáňová, Ph.D.

Anotace: Projekt je zaměřen na parciální úkoly výzkumu sledované v disertačních projektech řešitelů a na vytvoření transdisciplinárního modelu výzkumu založeného na propojení oblastí výtvarné pedagogiky, nových médií a výtvarného umění ve veřejném prostoru. Stěžejním úkolem výzkumu je charakterizovat aspekty výtvarné tvorby ve vztahu k výchově a současné společnosti. Řešitelé projektu budou realizovat výzkum na různých typech středních škol v Olomouci (soukromá x státní, odborná x všeobecně-vzdělávací) a sledovat rozdíly v práci studentů jednotlivých škol. Výsledky výzkumů řešitelů budou publikovány v tištěné monografii nazvané Uvnitř a vně - sociální a edukativní aspekty výtvarné tvorby v prostředí školy a ve veřejném prostoru a na odborných vědeckých konferencích v ČR i zahraničí.

BABYRÁDOVÁ, Hana et al. Uvnitř a vně: sociální a edukativní aspekty výtvarné tvorby v prostředí školy a ve veřejném prostoru. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 151 s. Monografie. ISBN 978-80-244-4073-6.


 

Nové technologie v české muzejní edukaci

Hl. řešitelka: Mgr. Jolana Lažová
Spoluřešitelky: Mgr. Petra Šobáňová, Ph.D., Veronika Schvanová, Mgr. Kateřina Růčková

Anotace Projekt byl zaměřen na výzkumné šetření v oblasti muzejní a galerijní edukace v České republice. Hlavním cílem bylo zjistit, zda a jakým způsobem jsou využívány nové technologie v českých muzeích a galeriích a jejich edukačních programech. Výsledky byly prezentovány na konferencích a shrnuty ve výsledné publikaci.

Výstup: publikace Muzeum versus digitální éra


 

Edukace dějin umění v kontextu výtvarné výchovy

Hl. řešitelka: Mgr. Veronika Jurečková
Spoluřešitelka: Doc. PhDr. Hana Myslivečková, CSc.

Anotace: Smyslem projektu bylo prezentovat zahraničnímu publiku dílčí závěry z probíhajícího výzkumu, jehož smyslem je mimo jiné odpovědět na otázku, jak a zda se závěry současné historiografie a teorie dějin umění didakticky transformují v oblasti edukace dějin umění v gymnaziálním vzdělávání, konkrétně jak a zda jsou didakticky transformovány ve vzdělávacím obsahu. Na podkladu zkoumání významných studií a výzkumů z oblasti dějin umění a edukace dějin umění jsme se zaměřili na jednotlivé problematické jevy, které při výuce dějin umění nastávají a které v rámci probíhajícího výzkumu současné praxe výuky dějin umění na středních školách sledujeme. Všímáme si například vyváženosti vzdělávacího obsahu a míry zapojení regionálních témat, vztahu k potřebám reálného života, uvědomování si odlišné povahy edukace dějin umění v kontextu výtvarné výchovy nebo míry integrace estetiky a kritického myšlení do edukace dějin umění.

Výstup: publikace.

JUREČKOVÁ Veronika, ŠOBÁŇOVÁ Petra, ŠTĚPÁNKOVÁ Kateřina, STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ Hana a Jan SLAVÍK. 2015. Creative Expressive Inspirational Art Education. Praha: Nakladatelství Franze Kafky. ISBN 978-80-86911-46-5.115 s.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuality


Češi a koloniální svět: Design a vizuální kultura od roku 1848 – Výběrové řízení

Češi a koloniální svět: Design a vizuální kultura od roku 1848 – Výběrové řízení

Výběrové řízení na dvě doktorandské pozice v rámci projektu Češi a koloniální svět: Design a vizuální kultura od roku 1848 Více ... 
Konference na téma revizí RVP: Jaké chceme kurikulum pro 21. století?

Konference na téma revizí RVP: Jaké chceme kurikulum pro 21. století?

Konference na téma Jaké chceme kurikulum pro 21. století? v pátek 21. 3. na KVV, na niž vás srdečně zve Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci a Koalice mezioborových pedagogických asociací a skupin KOMPAS Více ... 

Info


Instalace JARNÍCH BP a DP: 5. května 2025 od 9:00.  26.04.2025

 Více ... 

Instalace ZIMNÍCH BP a DP: pondělí 6. ledna 2025 od 9:00.  15.12.2024

 Více ... 

INSTALACE PODZIMNÍCH BP a DP: pondělí 12. 8. 2024 od 9.00  12.06.2024

 Více ... 

Instalace JARNÍCH BP a DP: 6. května 2024 od 9:00.  26.04.2024

 Více ... 

Instalace ZIMNÍCH BP a DP: 8. ledna 2024 od 9:00.  04.01.2024

 Více ... 

INSTALACE PODZIMNÍCH BP a DP: pondělí 14. 8. 2023 od 9.00  08.06.2023

 Více ... 

INSTALACE JARNÍCH BP a DP: středa 3. 5. 2023 od 9.00  11.04.2023

 Více ... 

INSTALACE ZIMNÍCH BP a DP proběhne ve středu 11. 1. 2023 od 9.00  09.01.2023

 Více ... 

INSTALACE PODZIMNÍCH BP a DP proběhne v pondělí 15. 8. 2022 od 9.00  28.06.2022

 Více ... 

INSTALACE JARNÍCH BP a DP na KVV: pondělí 2. 5. 2022 od 9.00.  13.04.2022

 Více ... 
katedra výtvarné výchovy pdf up
KATEDRA VÝTVARNÉ VÝCHOVY
tel.: +420 585 635 432
e-mail: marta.dankova@upol.cz
Design: © tch 2025 | Web: © OlomouckéWeby.cz 2025
OlomouckéWeby.cz | Tvorba webových stránek, webdesign
O katedře
Pro studenty
Pro uchazeče
Předměty
Publikace
Galerie
Odkazy
Kontakty
Mapa stránek
IGA projekty
Vizuální komunikace
Basement Projekt
Bez názvu. Nedatováno.
International virtual conference 2020
Projekt IGA Umění ve veřejném prostoru
Inovace výtvarně-ped. oborů
VV ve světě souč. umění
Výzkumné projekty KVV
Kultura, Umění a Výchova
katedra výtvarné výchovy pdf up
Univerzita Palackého
Pedagogická fakulta UP
Umělecké centrum UP
Univerzitní knihovna
Portál UP
STAG
Menza