Studijní programy magisterské
Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň ZŠ, SŠ a ZUŠ
(navazující magisterské studium – completus)
Magisterské navazující jednooborové studium je koncipováno jako odborná příprava budoucích výtvarných pedagogů disponujících širokými profesními kompetencemi. Je zaměřeno na komplexně pojaté výtvarné vzdělávání harmonicky integrující praktické i teoreticko-didaktické výtvarné disciplíny. Kromě specializace ve volitelných praktických výtvarných oborech, prohloubeného studia výtvarně teoretických a didaktických disciplín je důraz položen na předměty (modul pedagogické způsobilosti a společný modul), které profilují pedagogickou kvalifikaci absolventa. Studijní program completus prohlubuje a rozšiřuje nabídku praktických výtvarných disciplín, zařazuje specializované výtvarné techniky a technologie a studium obohacuje o nabídku specializovaných uměnovědných předmětů.
• Profil a uplatnění absolventa
Absolvent je připraven k výkonu profese výtvarného pedagoga v rámci školních, kulturních event. jiných výchovně vzdělávacích zařízení a to v širokém záběru od dětí raného školního věku až po dospělou populaci. Je schopen samostatné orientace v oboru a svou profesní erudici opírá o vlastní tvůrčí uměleckou či odbornou teoretickou činnost. Absolvent je schopen prostřednictvím vhodných metod výuky a rozvíjet talentové schopnosti výtvarně nadaných žáků. Absolvent může působit jako učitel středních škol, středních odborných škol, základních uměleckých škol, nebo učitel v zařízeních pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, vyšších odborných škol, pedagog volného času. Může také pracovat v muzeích a galeriích v oblasti muzejní pedagogiky, v metodických centrech pro muzejní vzdělávání, v institucích zaměřených na oblast zájmové umělecké činnosti nebo specializovaných na výtvarnou terapii a poradenství.
Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
(navazující magisterské studium – maior, minor)
Magisterské navazující sdružené studium je koncipováno jako odborná příprava budoucích výtvarných pedagogů disponujících širokými profesními kompetencemi. Je zaměřeno na komplexně pojaté výtvarné vzdělávání harmonicky integrující praktické i teoreticko-didaktické výtvarné disciplíny, přičemž důraz je položen na společenskovědní předměty (modul pedagogické způsobilosti a společný modul), které profilují pedagogickou kvalifikaci absolventa.
• Profil a uplatnění absolventa
Absolvent je připraven k výkonu profese výtvarného pedagoga v rámci školních, kulturních, event. jiných výchovně vzdělávacích zařízení. Je schopen samostatné orientace v oboru a svou profesní erudici opírá o vlastní výtvarnou či odbornou teoretickou činnost. Absolvent je schopen prostřednictvím vhodných metod výuky a rozvíjet talentové schopnosti výtvarně nadaných žáků. Absolvent se může uplatnit jako učitel druhého stupně základní školy, učitel středních škol, učitel středních odborných škol, učitel vyšších odborných škol, pedagog volného času, vychovatel, apod. Může také pracovat v muzeích a galeriích v oblasti galerijní a muzejní pedagogiky, v metodických centrech pro galerijní a muzejní vzdělávání, v institucích zaměřených na oblast zájmové umělecké činnosti nebo specializovaných na výtvarnou terapii a poradenství.
Edukace v kultuře (dříve Muzejní a galerijní pedagogika)
(navazující magisterské studium sdružené)
Cílem studijního programu Edukace v kultuře, který je akreditován v podobě sdruženého studijního programu maior – minor, je připravit edukátory pro specifické edukační prostředí kulturních a paměťových institucí (muzeí, galerií, památkových objektů apod.) v souladu s legislativním vymezením této profese v katalogu prací ve veřejné službě a správě a se státní kulturní politikou.
Studijní program svou koncepcí přímo navazuje na dosavadní studijní obor Muzejní a galerijní pedagogika a dílčími koncepčními změnami ve skladbě disciplín a jejich zaměření a dalšími změnami reaguje na legislativní změnu a širší vymezení profese v sektoru kultury a kulturně historického dědictví.
Profil a uplatnění absolventa:
Programu připravuje edukátory pro uplatnění v paměťových a kulturních institucích a institucích zachovávajících a rozvíjejících kulturní dědictví. Absolventi budou schopni:
kvalifikovaně pracovat jako edukátoři v kultuře, příp. muzejní a galerijní pedagogové ve výstavní, sbírkotvorné nebo obecně kulturní instituci,
kvalifikovaně pracovat v širokém sektoru kulturních služeb (vedle galerií a muzeí v dalších kulturních institucích, v památkových objektech, v expozicích hradů, zámků, klášterů atd.), kde mohou působit jako edukátoři, autoři a realizátoři edukačních a popularizačních programů a akcí.
S jakými programy lze studium kombinovat?
Program je určen absolventům bakalářských oborů, jejichž oborová báze má přímý vztah k oborovému zaměření běžných sbírkových fondů muzeí, galerií, archivů a dalších paměťových institucí nebo přímo k oblasti kulturně historického dědictví. Ke studiu se mohou hlásit absolventi bakalářského studia programů z oblasti učitelství, jako je např. výtvarná tvorba, historie, společenské vědy, český jazyk a literatura, hudební výchova se zaměřením na vzdělávání apod. a dále studijních programů, jako jsou např. teorie a dějiny výtvarného umění, historie, muzeologie apod. Rozpětí oborové báze daných studijních programů vychází z vědních a uměleckých oborů angažovaných na půdě muzeí, památkových objektů a kulturních institucí.
Vzhledem k tomu, že absolvent musí disponovat vhodným rozsahem pedagogických a psychologických znalostí a dovedností, variantu minor nenabízíme v kombinaci s neučitelskými studijními programy. V kombinaci s těmito programy bude možné nabízet pouze variantu maior. V kombinaci s učitelskými studijními programy je možné variantu minor uchazečům nabídnout bez omezení – pedagogickopsychologické disciplíny potřebné pro výkon profese učitel jsou v daných programech integrovány v souladu s požadavky MŠMT na tuto regulovanou profesi.