MODUL DIDAKTIKA DĚJIN UMĚNÍ – STRATEGIE PŘÍSTUPŮ K VÝUCE
ve STAGu má zkratky KVV/Y8***
Garantuje: Mgr. Veronika Jurečková, veronika.jureckova@upol.cz
ROZVRH ke stažení dole na těchto stránkách!
Studenti si rozšíří svoji kvalifikaci v oblastech: aktuální témata – proměny diskurzu dějin umění, dějiny umění v historických a sociokulturních kontextech, didaktika dějin umění, interpretační modely výtvarného díla, výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví a památková péče.
Modul 10 disciplín je určený zájemcům o problematiku teorie a edukačního uchopení dějin výtvarného umění, je určen všem, kteří ve své praxi budou stavěni do role učitelů, lektorů, přednášejících nebo obhájců kurátorských koncepcí.
Modul je vhodný zejména pro studenty Pedagogické fakulty oborů:
—
Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání
— Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy
— Muzejní a galerijní pedagogika
a z řad studentů Filozofické fakulty oborů
— Teorie a dějiny výtvarných umění
— Uměnovědná studia
Výuka bude probíhat formou jednorázové blokové výuky (čt, pá, so, ne) a jednotlivých přednášek zvaných hostů.
Absolvent tohoto výukového modulu získá nové zkušenosti a vědomosti v níže uvedených oborech, 10 kreditů a certifikovaný doklad o absolvování modulu.
SEZNAM PŘEDMĚTŮ
1. Didaktika dějin umění a strategie přístupů k výuce.
Y8DDU
2. Současné interpretační rámce v dějinách umění
Y8SIR
3. Interpretace výtvarného díla v kontextu edukace dějin umění
Y8IVD
4. Vizuální komunikace a dějiny umění
Y8VKD
5. Participativní pedagogika a autentické učení v edukaci dějin umění.
Y8PPA
6. Nech umění vyprávět
Y8NUV
7. Aktuální tendence didaktiky výtvarné výchovy
Y8ATD
8. Kulturně historické dědictví
Y8KHD
9. Estetika a teorie umění
Y8ETU
10. Pověry, mýty a skutečnost
Y8PMS
ANOTACE PŘEDMĚTŮ
1. Didaktika dějin umění a strategie přístupů k výuce. Y8DDU
Didaktika dějin umění a strategie přístupů k výuce.
Mgr. Veronika Jurečková
2 hod
Úvodní seminář přináší témata k zamyšlení nad tím, jaké je postavení dějin umění ve výtvarném vzdělávání a ve školním kurikulu základních škol a gymnázií. Budeme se zabývat tím, jak s uměleckohistorickými fakty nakládáme, jakým způsobem je prezentujeme, jak strukturujeme hodiny věnované dějinám umění, jak uspořádáváme poznatky, jakými postupujeme formami a metodami nebo nad tím, co vše zahrnujeme do vzdělávacího obsahu. Další dílčí témata bloku jsou přístupy a strategie ve výuce - tematický přístup, lineární chronologický přístup, kulturní přístup, podle výrazových prostředků, tzv. „uměleckohistorický přístup“ atd. nebo zdroje k výuce dějin umění.
Škola zprostředkování umění
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D.,
2 hodiny
Podíl Igora Zhoře (1925-1997) a brněnských uměleckých i pedagogických institucí na vzniku a vývoji galerijní pedagogiky v českém prostředí.
Proč umělci malují fotbal?
PhDr. Tomáš Winter, Ph.D.
http://www.udu.cas.cz/cs/tomas-winter/
2 hodiny
Nástup moderního umění přenesl zájem výtvarníků od tradičních témat k novým motivům. Jedním z nich byl moderní sport vnímaný jako atribut soudobé pokrokové společnosti. Přednáška se zaměřuje na symboliku fotbalu, která sehrála významnou roli v modernistických a avantgardních programech, což se promítalo i do námětů výtvarných děl.
2. Současné interpretační rámce v dějinách umění Y8SIR
Současné interpretační rámce v dějinách umění
Dr. Kateřina Horníčková
http://jcu.academia.edu/Kate%C5%99inaHorn%C3%AD%C4%8Dkov%C3%A1
5 hod
Blok zahrnuje přednášku s názvem Nové přístupy ve tvorbě výstavních prezentací - 1.5 hod. Přednáška přehledově seznámí studenty s různými formami klasických výstavních prezentací a s nimi spojenými problémy (interpretace, tendenčnost, selektivnost). Zaměří se na srovnání české situace s evropskými tendencemi, seznámí je s historickými kořeny přístupů k výstavním prezentacím a se stávajícími trendy v oblasti. Dotkne se též vývoje návštěvnosti a návštěvnických trendů. Následuje seminář: Současné interpretační rámce v dějinách umění. Cílem semináře je seznámit studenty s klíčovými texty dějin umění 20. století a aktuálními trendy v angloamerické oblasti. Výběr textů zahrnuje texty z metodologie, dějin umění, vizuální kultury a umělecké teorie a kritiky. Zaměří se na demonstraci pestrosti diskurzu o umění a na kořeny aktuálních tendencí. Seminář se bude věnovat textům z antologií D. Preziosiho, E. Fernieho, R. S. Nelsona – R. Shiffa a trojice editorů Cheetham-Holly-Moxey, a doplněna o základní texty z vizuálních studií. Předpokladem účasti na semináři je zvládnutí cca 6 vybraných krátkých anglických textů, které budou studentům zaslány cca měsíc dopředu.
Dějepis umění a možnosti interpretace uměleckého díla
prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc.
2 hodiny
Předmětem přednášky bude na vybraných příkladech ukázat různé možnosti interpretace uměleckých děl v současnosti. Téma bude vždy uvedeno určitým teoretickým výkladem a poté ukázáno na konkrétním příkladu z oblasti dějin architektury a malířství. Tyto příklady budou často známé: cílem bude ale především upozornit na různé přístupy v porozumění vizuální kultury v rámci současného dějepisu umění.
3. Interpretace výtvarného díla v kontextu edukace dějin umění Y8IVD
Mgr. Veronika Jurečková
5 hodin
Předmětem bloku bude interpretace, posuzování a hodnocení umění a uměleckých děl minulosti a představení několika interpretačních modelů ve výuce dějin umění. Přednáška a navazující seminář se budou věnovat kritické vizuální analýze (anglicky art criticism) a jejím nuancím v přístupu a zaměření. V rámci bloku si blíže představíme americký koncept DBAE (Discipline Based Art Education), jehož název v překladu znamená Výtvarné vzdělávání založené na jednotlivých disciplínách, čímž se myslí „art criticism“, tvořivá činnost, dějiny umění a estetika (filosofie umění).
4. Vizuální komunikace a dějiny umění Y8VKD
Vyučující: Mgr. Blahoslav Rozbořil, PhD. a další v jednání
2 +2 hod
V bloku se můžeme těšit na seminář Blahoslava Rozbořila problematizující koncept vizuální komunikace a na seminář na téma umění postprodukce. Vizuální studia zpochybnila postavení dějin umění jako primární disciplíny zabývající se studiem obrazu. V edukační oblasti se tento posun odráží v příchodu VCAE (Visual Centered Art Education), kde umění není chápáno jako privilegovaná specifická záležitost, ale jednoduše způsob komunikace, v běžném životě užívaný stejně přirozeně, jako slovo či písmo. Objevují se otázky jako: „Je reklama předmětem zkoumání dějin umění, byla, je, měla by být? Za jakých okolností?“
5. Participativní pedagogika a autentické učení v edukaci dějin umění. Y8PPA
Mgr. Veronika Jurečková
5 hod
Efektivní edukační proces bez důrazu na motivaci a zapojení žáků si dnes nedokážeme představit. Tvorbu podle námětu, který přináší učitel, nahrazují participativní strategie, kdy je žák/student aktivním účastníkem rozhodovacích procesů. Mezi participativní přístupy patří i autentické učení, směr vyvíjený ve Spojených státech, které bývá popisováno jako smysluplné učení propojující svět školy se skutečným světem, reálným životem žáků a studentů mimo školní učebny. Po úvodní přednášce bude následovat seminář, kde probereme, jak se autentické učení realizuje v praxi ve výuce dějin umění a ukážeme si příklady aktivit (Uměleckohistorický výzkum jako metoda autentického učení, interview s umělci, autentické dopisy jako zdroj k učení, ad.). Část výuky bude probíhat v Muzeu umění Olomouc.
6. Nech umění vyprávět Y8NUV
Mgr. Jiří Přivřel
5 hodin
Dvě provázané ukázkové lekce ze souboru Nech umění vyprávět, které si kladou za cíl zprostředkovat „staré známé dějiny umění“ zážitkovou formou tzv. storytellingu (jedná se o lekce Úhel pohledu - kubismus, Pablo Picasso, Igor Stravinskij, fenomén českého kubismu a Šelmovství barev - fauvismus, Henri Matisse, opět částečně Picasso se Stravinským, ale také Coco Chanel a Gertruda Steinová). Ačkoliv jsou lekce z praktických důvodů vytvořeny se zřetelem na vyučovací předmět Výtvarná výchova, pojímají umění jako celek a soustřeďují se na kontext a souvislosti.
7. Aktuální tendence didaktiky výtvarné výchovy Y8ATD
doc. PedDr. Hana Babyrádová, Ph.D.
https://kvv.upol.cz/index.php?seo_url=kvv-predmety-didaktika-hana-babyradova-stehlikova-cv-hana-babyradova
4 hodiny
Předmět zahrnuje úvodní přednášku a na ní navazující seminář k tématu "Nové dějiny umění" dle Juliana Bella v kontextu aktuálních tendencí didaktiky výtvarné výchovy, které se budou věnovat vybraným myšlenkám z textů Juliana Bella a jejich kontextualizaci v současné didaktice výtvarné výchovy a příkladům propojení teoretických reflexí s praktickými výstupy. V druhé části nazvané Postmoderní výklad uměleckého díla v kontextu současné výtvarné pedagogiky se blíže podíváme na příklady z textů současných teoretiků výtvarné pedagogiky související se zpřístupněním klíčových momentů z dějin umění 20. století a na možnosti praktického využití typologie didaktické práce s uměleckým dílem s důrazem na intuitivní a emocionální interpretaci.
8. Kulturně historické dědictví Y8KHD
Malé dějiny umění
Mgr. Veronika Jurečková
1 hod
Úvod do výchovy ke vztahu ke kulturně historickému dědictví jako dalšímu uvažovanému průřezovému tématu, kde je jedním ze tří tematických okruhů Hmotné kulturní dědictví (vedle Krajinného dědictví a Nehmotného kulturního dědictví), čímž se myslí zejména nemovité památky včetně lidové architektury a technických památek, movité historické a umělecké památky a památková péče.
Konzervace versus rekonstrukce. Protiklady v moderní památkové teorii a jejich odraz v dobové praxi.
doc. PhDr. Josef Štulc
2 + 2 hod
Prakticky orientované přednášky, v nichž studenti získají přehled o stěžejních přístupech k ochraně a restaurování památek na příkladech case studies: Dům u Kamenného zvonu v Praze, románský palác v Olomouci, zámek v Litomyšli, Frauenkirche v Drážďanech a Malostranská beseda (pův. radnice) v Praze. Další témata: Zrod památkové péče v polovině 19. století a vyhrocení dvou protichůdných koncepcí záchrany památek. Charakteristika hlavních reprezentantů tehdejších myšlenkových směrů - Violeta-le-Duca (rekonstrukce) a Johna Ruskina (konzervace + prevence). Purismus a jeho dopad v praxi (F.Schmidt, J. Mocker, I. Steindl a d.). C. Boito a jeho pokus o syntézu. Zrod moderní (modernistické) památkové teorie (G.Dehio, A. Riegl, Max Dvořák, u nás Z. Wirth). Rané úspěchy moderny (J. Plečnik, český kubismus, art deco) a následné problémy s kompatibilitou starého anového (funkcionalismus a jeho demonstrativní rozchod s architektonickou minulostí – K. Teige, J. Krejcar, J. Havlíček, B. Fuchs a d.). Václav Wagner, jeho kritika analytické konzervace a modernismu doplňků a jeho pokus o novou syntézu. Polemika Wagner – Wirth. Důsledky 2. světové války, poválečná oscilace mezi analýzou a syntézou, cesta metodickému pluralismu v památkové péči 80. a 90. let. Paralela s vývojem architektury od Sorely přes obnovený modernismus, postmodernismus až k dnešnímu individualismu a výrazovému pluralismu.
9. Estetika a teorie umění Y8ETU
Mgr. Pavel Zahrádka, PhD.
http://www.ksoc.upol.cz/katedra/clenove_katedry/Zahradka_Pavel.html
2+2+2 hodiny vždy přednáška a navazující seminář
1) Metodologický úvod do analytické estetiky a teorie umění; 2) Filozofický problém uměleckého falza, 3) Estetické hodnocení (co je a co už není estetické hodnocení? Může být estetické hodnocení obecně platné či intersubjektivně závazné?), 4) Vysoké versus populární umění (je rocková hudba esteticky horší než hudba klasická?). 5) Spory o umění a problematika vymezení pojmu umění v současné teorii umění; 6) Estetika spotřební kultury.
10. Pověry, mýty a skutečnost Y8PMS
Pověry, mýty a pravda o antickém umění
doc. PhDr. Lubor Kysučan, Ph.D., PhDr. Barbara Pokorná, Ph.D
2+2+2 hod
Antika, jako široký pojem, v rámci kterého je třeba brát v úvahu proměny epoch a jednotlivých etap. Mýty o antickém umění se vytvořily většinou skrze percepci antiky v pozdějších epochách evropské kultury a plynuly buď z její pouze fragmentární znalosti anebo snahy ji ideologicky využít či zneužít.
Antické umění v kontextu vývoje společnosti, politiky a mentality nastoluje otázky propagace moci, radosti z individuální tvorby, manýry i masové zábavy. V těchto ohledech je nejvýraznějším obdobím helénismus, který přináší do umění individualitu tvůrce a zájem o individualitu zobrazovaných postav.
Další důležitou otázkou je otázka vlivů formujících umělecké styly. Řecké umění nelze chápat jako pouhý „řecká zázrak“, který se zrodil z ničeho, ale je výsledkem dlouhého vývoje opírajícího se o předchozí vlivy egyptské, minojské, mykénské i staroorientální. Samo potom výrazně ovlivňovalo umění dalších národů (Etruskové) a zejména – opět v období helénismu – umění Předního východu. Samostatnou kapitolou je vztah řeckého a římského umění.
Umělecký „provoz“ – ars/techné – umění i řemeslo, průmysl a byznys. Postavení umělce ve společnosti – řemeslník nebo celebrita? Problém originality, recyklace námětů a prvků – spolia.
Zavedené mýty – kalokagathia, bělostná antika bez polychromie, úpadek.
Obrazy mezi reformací a protireformací
doc. PhDr. Michal Šroněk CSc.
http://www.udu.cas.cz/cs/michal-sronek/
2 hod přednáška
Teoretické postoje (a každodenní praxe) reformačních církví k náboženskému obrazu od husitství po Bílou horu a následně vztah katolické reformace k starší nekatolické výtvarné kultuře.
Přílohy k záznamu