Modul Mediální výchova
ZS akad. rok 2013/2014
Katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého
Ve STAGu má zkratku KVV/Y4***
Odborná spolupráce a příprava modulu: PaedDr. Markéta Pastorová
Garantuje za KVV: Mgr. Petra šobáňová, petra.sobanova@upol.cz
Absolvent tohoto výukového modulu získá nové zkušenosti a vědomosti v níže uvedených oborech, 10 kreditů a certifikovaný doklad o absolvování modulu.
Základní informace: 10 disciplín
Termíny: 18. 10. 2013 (pátek), 1. 11. 2013 (pátek), 2. 11. 2013 (sobota), 15. a 16. 11. 2013 (pátek + sobota), 22. 11. 2013 (pátek),
6. 12. 2013 (pátek), 17. 1. 2014 (pátek), 24. 1. 2014 (pátek), 31. 1. 2014 (pátek), 1. 2. 2014 (sobota), 14. 2. 2014 (pátek)
Rozvrh: viz. příloha dole na stránkách
Vhodné NEJEN pro studenty bakalářského a magisterského studia oborů:
- Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol
- Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol
- Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základních škol
- Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Modul Mediální výchova je zaměřen jednak na zvyšování úrovně mediální gramotnosti budoucích učitelů, jednak na osvojení si základů mediální výchovy jako průřezového tématu Rámcových vzdělávacích programů pro základní školy a gymnázia s cílem otevřít před studenty možnost věnovat se ve své profesní kariéře mimo jiné i výuce v oblasti mediální výchovy (ať již ve formálním, školním vzdělávání či mimoškolní výchově). Modul se skládá z deseti předmětů s časovou dotací 4-12 hodin (celkem 50 hodin na celý modul), každý předmět je zakončen zápočtem. Modul je určen především studentům výše zmíněných oborů, jelikož klade důraz na sociálněvědní a vizuálně komunikační rovinu studia médií a na integraci mediální výchovy do vybraných vzdělávacích oblastí (český jazyk, dějepis, výtvarná výchova). Modul je ale v zásadě otevřen všem studentům Pedagogické fakulty UP bez ohledu na aprobaci, jelikož zvyšování úrovně mediální gramotnosti je jednou ze základních kompetencí současného učitele a nutnou podmínkou pro úspěšnou orientaci v současném světě.
VYUČOVANÉ DISCIPLÍNY
Předmět 1a
Mediální výchova jako průřezové téma (1. část)
Časová dotace přímé výuky: 6 hodin (4 hodiny část 1 + 2 hodiny část 2) pátek
Datum: 18. 10. 2013 (pátek)
Ukotvení Mediální výchovy v základním, gymnaziálním a středním odborném vzdělávání. Rámcové vzdělávací programy jako kurikulární dokumenty a z nich vyplývající požadavky na začlenění Mediální výchovy do školních vzdělávacích programů. Vazby na vzdělávací oblasti (Člověk a společnost, Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura, Člověk a jeho svět). Realizace Mediální výchovy na úrovni školy, časová dotace pro výuku, základní metodické materiály.
Vyučující:
PaedDr. Markéta Pastorová
KVV/Y4MVP
Předmět 2
Základy studia médií a mediální gramotnost
Časová dotace přímé výuky: 6 hodin
Datum: 1. 11. 2013 (pátek)
Média a mediální komunikace jako součást všeobecného vzdělání, základní tematické okruhy: mediální komunikace jako lidská komunikace (v proměnách času), média v každodenním životě a ve vývoji společnosti, stará a nová média, mediální produkce, publika, „účinky“ médií, dějiny médií. Vztah dovednostní a znalostní složky, přístupy k realizaci mediální výchovy ve světě, didaktická příprava autentických mediálních výstupů, základní problémové okruhy (média a politika, média a násilí, média a ochrana soukromí), kapitoly z dějin studia médií. Předmět je rozdělen na dva tematické okruhy: (a) základy studia médií a (b) mediální gramotnost a mediální výchovy.
Vyučující:
prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.
KVV/Y4ZSM
Předmět 3
Kapitoly z dějin médií: komunikace obrazem
Časová dotace přímé výuky: 4 hodin
Datum: 2. 11. 2013 (sobota)
Význam hlavních milníků ve vývoji komunikačních technologií od knihtisku po televizi. Vznik a vývoj novinářství. Komunikace obrazem jako významná součást mediální komunikace od kramářské písně po televizní zpravodajství. Příklady mediálních zobrazovacích stereotypů v proměnách času (postava učitele v české kinematografii, milostné vztahy v českém televizním seriálu apod.).
Vyučující:
PhDr. Petr Bednařík, Ph.D.
KVV/Y4KDM
Předmět 4
Základy zpracování obrazového materiálu a komunikace s médii
Časová dotace přímé výuky: 8 hodin + 4 hodiny navazující konzultace
Datum: 15. a 16. 11. 2013 (pátek + sobota)
Základní pravidla komunikace s médii a základy práce s obrazovým materiálem (příprava, natočení a sestříhání krátkého reportážního příspěvku v malém výrobním týmu) a základy vystupování před kamerou. Předmět je orientován především na osvojení praktických dovedností a zaměřen jednak na zvyšování mediální gramotnosti studentů, jednak na demonstraci dovednostního přístupu k mediální výchově („learning by doing“) a je podle toho rozdělen do dvou bloků: (a) příprava vlastního obrazového (televizního) příspěvku (výběr tématu, natočení materiálu, střih, kompletace, prezentace) a (b) vystupování před kamerou (nácvik a konzultace).
Vyučující:
PhDr. Jiří Závozda, Ing. Vít Novotný
KVV/Y4ZZO
Předmět 5
Metodika výuky Mediální výchovy na základní škole - Modelové lekce I
Časová dotace přímé výuky: 4 hodiny (+ 1 hodina konzultace k zadání seminární práce)
Datum: 22. 11. 2013 (pátek)
Přístupy k metodické přípravě výuky Mediální výchovy na základních školách jako samostatného předmětu (ať již s pravidelnou výukou nebo v podobě projektu). Součástí předmětu bude jednak seznámení se základními zdroji, které má učitel k dispozici při přípravě výuky, jednak s příklady dobré praxe v oblasti Mediální výchovy na ZŠ. Součástí předmětu je i příprava vlastních výstupů účastníků předmětu a prezentace výsledků.
Vyučující:
Mgr. Radim Wolák
KVV/Y4MV1
Předmět 6
Název předmětu: Metodika výuky Mediální výchovy na gymnáziu - Modelové lekce II
Časová dotace přímé výuky: 4 hodiny (+ 1 hodina konzultace k zadání seminární práce)
Datum:
6. 12. 2013 (pátek)
Přístupy k metodické přípravě výuky Mediální výchovy na gymnáziích jako samostatného předmětu (ať již s pravidelnou výukou nebo v podobě projektu). Součástí předmětu bude seznámení s příklady dobré praxe v oblasti Mediální výchovy na gymnáziích, kde se mediální výchova realizuje projektovou výukou nebo jako samostatný předmět. Součástí předmětu je i příprava vlastních výstupů účastníků předmětu a prezentace výsledků.
Vyučující:
Mgr. Radim Wolák
KVV/Y4MV2
Předmět 7
Metodika výuky Mediální výchovy – Integrace I.
(Integrace Mediální výchovy do vzdělávacích oborů - Dějepis)
Časová dotace přímé výuky: 3 hodiny + 1 hodina konzultace k zadání seminární práce
Datum: 17. 1. 2014 (pátek)
Principy a význam integrace průřezového tématu Mediální výchova do stávajících vzdělávacích oborů. Zejména propojení Dějepisu a Mediální výchovy umožňuje hlubší proniknutí do dobových kulturních významů mediálních výrazových prostředků a výklad jejich dobového vyznění. Průřezovému tématu Mediální výchova umožňuje integrace s vybranými dějepisnými a společenskovědními tématy zakotvit mediovaná sdělení do dobového kontextu a obohatit kritické čtení o vědomé využití znalostí o době vzniku a zveřejnění sdělení.
Vyučující:
PhDr. Denisa Labishová, Ph.D.
KVV/Y4MI1
Předmět 8
Metodika výuky Mediální výchovy - Integrace II.
(Příklady Integrace)
Časová dotace přímé výuky: 4 hodiny
Datum: 24. 1. 2014 (pátek)
Příklady integrace vybraných tematických okruhů Mediální výchovy do vzdělávacího obsahu Dějepisu na základních školách a gymnáziích. Výběr témat/učiva a výstupů vhodných pro integraci, integrované výstupy na úrovni školy, příklady výukových situací, kritéria hodnocení. Rozbor příkladů integrace zpracovaných studenty z hlediska vzdělávacího přínosu.
Vyučující:
PhDr. Denisa Labishová, Ph.D.
KVV/Y4MI2
Předmět 9
Metodika výuky Mediální výchovy - Integrace III.
(Integrace Mediální výchovy do vzdělávacích oborů - Český jazyk a literatury)
Časová dotace přímé výuky: 3 hodiny + 1 hodina konzultace k zadání seminární práce
Datum: 31. 1. 2014 (pátek)
Principy a význam integrace průřezového tématu Mediální výchova do stávajících vzdělávacích oborů. Propojení Českého jazyka a literatury a Mediální výchovy je důležité především proto, že předmětem zájmu je jak schopnost porozumět sdělení, tak důraz na aktivní tvorbu vlastních textů žáků. Tvorbou různorodých sdělení se rozvíjí vnímavost k literárnosti neliterárních textů (např. publicistických) a naopak estetizaci neliterárnosti v literárních textech (např. práci s prameny, mystifikace apod.).
Vyučující:
PhDr. Táňa Holasová, CSc.
KVV/Y4MI3
Předmět 10
Metodika výuky Mediální výchovy - Integrace IV.
(Příklady Integrace)
Časová dotace přímé výuky: 4 hodiny
Datum: 1. 2. 2014 (sobota)
Příklady integrace vybraných tematických okruhů Mediální výchovy do vzdělávacího obsahu českého jazyka a Literatury na základních školách a gymnáziích. Výběr témat/učiva a a výstupů vhodných pro integraci, integrované výstupy na úrovni školy, příklady výukových situací, kritéria hodnocení. Rozbor příkladů integrace zpracovaných studenty z hlediska vzdělávacího přínosu.
Vyučující:
PhDr. Táňa Holasová, CSc.
KVV/Y4MI4
Předmět 1b
Mediální výchova jako průřezové téma (2. část)
Časová dotace přímé výuky: 2 hodiny
Datum: 1. 2. 2014 (sobota)
Přístupy k realizaci Mediální výchovy na úrovni školy, efektivnost začlenění MV do vzdělávacích oborů zejména na 1. stupni základních škol. Učitelovo pojetí výuky, přístupy k hodnocení a nástroje hodnocení, příprava materiálů pro výuku.
Vyučující:
PaedDr. Markéta Pastorová
KVV/Y4MVP
VOLITELNÁ PŘEDNÁŠKA
Název:
Inovativní výukové aktivity s ICT - podpora výuky mediální výchovy
Časová dotace: 4 hodiny
Datum: 14. 2. 2014 (pátek)
Přednáška je zaměřena na inovativní výukové aktivity, které lze realizovat s pomocí mobilních digitálních technologií, které jsou svým charakterem pro žáky atraktivní. Mnohé z nich jsou založeny na takových moderních digitálních prostředcích, které díky své všudypřítomnosti a snadné dostupnosti mladé generaci přináší do mediální východy nové možnosti. Jedná se např. o podcasting, digitální vyprávění příběhů, Lip Dub, školní wiki, geocaching, eTwinning, akční výzkum, časové osy, měření chytrými telefony či modelování a simulace. Každá aktivita je podpořena množstvím autentických videí z českých škol. Jednou z jejich charakteristik je skutečnost, že k jejich realizaci není potřeba na straně škol téměř žádných dalších investic. Účastníci dostanou odkazy na české zdroje informací o daných aktivitách a o možnostech jejich využití ve výuce.
Přednášející:
PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D.
Přílohy k záznamu