Nová média a výtvarná výchova na MŠ a ZŠ
ve STAGu má zkratky KVV/Y9***
Garantuje: doc. Vladimír Havlík, vladimir.havlik@upol.cz
Cílem modulu je prohloubení odborné kvalifikace studentů výtvarné výchovy v oblasti nových (digitálních) médií, jejichž nástup radikálně proměňuje podobu výtvarné výchovy. Po absolvování modulu studenti budou schopni připravit výukové programy s využitím ICT, audiovizuálních a multimediálních prostředků. Studenti se seznámí se širokým spektrem možností, jež nová média nabízejí, a využijí je individuálním, autentickým způsobem. Existuje rozdíl mezi technickým přístupem k software, který končí často formálním, bezduchým využívání efektů grafických a editačních programů, a originálním, kreativním přístupem k práci. Cílem výuky je kreativní pedagog, který umí propojovat klasická média s médii digitálními, je schopen kriticky analyzovat jejich pozitivní i negativní stránky a v obecné rovině je schopen orientace v současné mediální společnosti.
Absolvent tohoto výukového modulu získá nové zkušenosti a vědomosti v níže uvedených oborech, 10 kreditů a certifikovaný doklad o absolvování modulu.
Performance 1 Y9PE1 – současné projevy akčního umění (performance, happening, land art), možnosti využití performativních technik na základní škole.
(doc. Vladimír Havlík)
Slyšet jinak 1 Y9SJ1 – elementární komponování a práce s grafickými partiturami.
(Mgr. Gabriela Coufalová, Ph.D., Mgr. Jaromír Synek, Ph.D.)
Slyšet jinak 2 Y9SJ2 – práce s netradičními a experimentálními hudebními nástroji a jejich výroba.
(Mgr. Gabriela Coufalová, Ph.D., Mgr. Jaromír Synek, Ph.D.)
Slyšet jinak 3 Y9SJ3 - hudební animace výtvarného objektu, záznam skladeb.
Performance 2 Y9PE2 - multimediální akce v prostoru založená na vztahu obrazu a zvuku.
(doc. Vladimír Havlík)
Videoart Y9VA – stručná historie videoartu, možnosti tvůrčího využití pohyblivého obrazu.
(Mgr. Alexandr Jančík)
Animace 1 Y9AN1 – v úvodní přednášce budou studenti seznámeni s jednoduchými animačními technikami a na názorných ukázkách jim bude představeno jejich praktické využití v krátkých animovaných filmech. V praktické části se pak naučí tvořit gifové animace v dostupném open source programu.
(Bc. Tomáš Petřík)
Animace 2 Y9AN2 – v druhém bloku se v praktickém projektu studenti naučí v programu rozpohybovat fotografii. Dále se seznámí s možnostmi kombinace fotografií a kreseb při tvorbě animované koláže. Ta bude následně postprodukčně upravena ve video editoru a doplněna o titulky a audio stopu.
(Bc. Tomáš Petřík)
Zvuky a místa Y9ZAM - seminář se orientuje na práci se zvukem - záznam zvuku, editace zvuku, základní úpravy. Dále budou studenti seznámeni s editací v open sourceových editorech DAW (digital audio workstation), technologickými možnostmi - samplery, saquencery, midi kontrolery, hudebními styly: minimalismus, ambientní hudba, musique concrète, elektronická taneční hudba a další.
(Mgr.David Jedlička, Ph.D.)
Digitální fotografie v praxi Y9DFP – posluchači budou seznámeni s tématy: základní principy digitálního záznamu, nastavitelné parametry digitálního fotoaparátu, základy postprocesingu v digitální fotografii. Obsahem workshopu bude především objasnění vzniku digitálního obrazu a následné vysvětlení základních stavitelných parametrů na digitální kameře, kterými lze ovlivnit obraz přímo při fotografickém procesu. V postprocesingu bude objasněn postup zpracování základních parametrů obrazu v PC a nastíněny výhody zpracování souborů RAW.
(Ing. Petr Zatloukal)
Přílohy k záznamu