Rozšiřující výukový modul pro 1. stupeň ZŠ, MŠ a Vychovatelství
ZS akad. rok 2013/2014
Katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého
Ve STAGu má zkratku KVV/Y3***
Garantuje: Mgr. at MgA. Veronika Selingerová,
veronika.selingerova@upol.cz
Rozvrh - viz příloha dole na stránkách
Absolvent tohoto výukového modulu získá nové zkušenosti a vědomosti v níže uvedených oborech, 10 kreditů a certifikovaný doklad o absolvování modulu.
1. Tvůrčí komunikace s uměleckým dílem
Účastníci budou seznámeni se současnými přístupy k interpretaci uměleckého díla a s praktickými příklady metod tvůrčí interpretace výtvarného artefaktu využitelnými při práci s dětmi a mládeží.
Obsahem workshopu bude zejména hledání originálních možností komunikace s uměleckým dílem (resp. reprodukcí uměleckého díla), formy a metody zpřístupňování výtvarného díla dětem a mládeži.
Mgr. Petra Šobáňová, PhD.
KVV/Y3TKU
2. Digitální fotografie v praxi
Seznámení se základními principy digitálního záznamu.
Nastavitelné parametry digitálního fotopřístroje. Základy postprocesingu v digitální fotografii. Obsahem workshopu bude především objasnění vzniku digitálního obrazu a následné vysvětlení základních stavitelných parametrů na digitální kameře, kterými lze ovlivnit obraz přímo při fotografickém procesu. V postprocesingu bude objasněn postup zpracování základních parametrů obrazu v PC a nastíněny výhody zpracování souborů RAW.
Ing. Petr Zatloukal
KVV/Y3DIG
3. Arteterapie, artefiletika
Metody a formy práce v arteterapii, současné trendy a jejich využití. Využití některých arteterapeutických technik a postupů. Vztah mezi arteterapií a artefiletikou.
V aktivní vzájemné komunikaci mezi účastníky budou diskutovány poznatky ze zážitkového procesu, se zřetelem na skupinovou dynamiku. Rozbor bude zaměřen na otázky reflektivní praxe a rozvíjení kritického myšlení v současné výchově uměním.
Mgr. Petr Exler, Ph.D.
KVV/Y3ART
4. Akční tvorba
Možnosti tvůrčího vyjádření prostřednictvím výtvarné akce. Historie akčního umění od 60. let do současnosti. Praktické etudy: experimentální kresebný dialog, psychofyzické akce v prostoru, multimediální performance a další.
doc. Vladimír Havlík
KVV/Y3ATH
5. Textil – otevřený prostor
Cílem praktického semináře je představit textil prostřednictvím hry, experimentu i pomocí tradičních technik. Organickou součástí semináře je i představení textilního materiálu v jeho historických a kulturních kontextech a jeho symbolickou úlohu v životě člověka i v umění.
PaedDr. Taťána Šteiglová, Ph.D.
KVV/Y3TEX
6. Galerijní animace
V přednáškové části předmětu se studenti seznámí s možnými způsoby zprostředkování uměleckých děl v muzeu či galerii, především jim bude představen osobitý druh zážitkově vzdělávací aktivity – galerijní animace. Poznají její strukturu, typologii a rozmanité metody užívané během muzejní edukace. Následná praktičtěji zaměřená část výuky bude postavena na prezentaci vybraných částí již realizovaných i aktuálně probíhajících animačních programů v prostorách MUO. Na ukázky naváže didaktický rozbor muzejního pedagoga, příp. diskuze o tématu se studenty. Studenti sami se poté pokusí vytvořit a realizovat ve skupině funkční animační etudu inspirovanou aktuálními výstavami MUO.
Mgr. Marek Šobáň
KVV/Y3GAN
7. Památky Olomouce
Studenti se seznámí s nejvýznamnějšími uměleckohistoricky cennými objekty v městské památkové rezervaci Olomouc. Při prohlídce v terénu si uvědomí rozdíly mezi jednotlivými výtvarnými slohy od románského slohu po aktuálně módní výtvarný projev. Zároveň budou konfrontováni s ukázkami restaurátorské a památkářské praxe. Cílem kurzu je získat základní
faktografické vědomosti o Olomouci jako nejvýznamnější památkové lokalitě na Moravě, jakož i pochopit proměnu města jako výtvarného organismu a porozumět smyslu a metodám stavební regulace a památkové ochrany.
PhDr. Martin Horáček, Ph.D.
KVV/Y3POL
8. Dějiny umění a výchova ke kulturnímu dědictví
Kurz je zaměřen na posílení znalostí a dovedností budoucích učitelů v oblasti zprostředkování kulturního dědictví. Po absolvování předmětu budou studenti znát a umět používat některé metodické přístupy k zprostředkování kulturního dědictví a uměleckých děl minulosti v MŠ a na 1. stupni ZŠ.
Mgr. Veronika Jurečková
KVV/Y3DUV
9. Keramika
V kurzu se zaměříme na výchovu dětí prostřednictvím haptického materiálu – hlíny k individuální i společné kreativitě, k rozvoji dětské motoriky a představivosti.
Pro studenty jsou připravené přednášky z technologie a historie oboru s ukázkami jednotlivých typů keramiky. Budeme pracovat na na jednoduchých nádobách s výrazným dekorem, retušovat, glazovat.
Mgr. Jana Bébarová
KVV/Y3KER
10. Prostorové vytváření.
Cílem praktického semináře je studenti se seznámí s jednou z mnoha možností jak konstruktivním způsobem vytvářet prostorový objekt pomocí bambusového materiálu. Budou seznámeni s možnostmi tohoto výjimečného, pružného materiálu. Dozví se jak tento materiál řezat, štípat a ohýbat.
Účastníci si vytvoří jednoduchou konstrukci létajícího draka nebo jeho části.
Mgr. David Medek
KVV/Y3PRO
Přílohy k záznamu